Inget övergångsställe vid bankhuset

8

För några år sedan var frågan om övergångsställenas vara eller inte vara riktigt het i Vaggeryds kommun. I går fick övergångsställena förnyad aktualitet.
Det skedde genom Jan Sjögrens (SD) motion om att skapa ett övergångsställe tvärs över Storgatan i Vaggeryd mellan Fridensborg-fastigheten och bankhuset.
Tekniska utskottet har tidigare behandlat motionen och avslagit den.
– Jag är ytterst förvånad över att tekniska utskottet fattat detta beslut, menade Sjögren.
– Eftersom jag bor intill den aktuella platsen kan jag säga att det är skrämmande att se vilka risker som de människor som använder rollatorer utsätts för när de ska försökts ta sig över gatan. Detta är att negligera dessa människor. Hur avsmalning av gatan och p-vakter ska kunna lösa detta fattar jag inte.
Tekniska utskottets ordförande Per-Olof Toftgård medgav att motionen var bra men konstaterade att övergångsställe runt om i landet är på väg ut eftersom de generellt sett skapar falsk trygghet.
– Vi får lita på tjänstemännens bedömning och räkna med att avsmalningen av gatan och att tjuv- och okynnesparkeringarna framför ICA-entrén ska försvinna, svarade Toftgård.
Denne fick stöd av sin partikamrat Ulf Abrahamsson som dock menade att Sjögrens motion var berättigad och att det kanske fanns andra sätt att gå till väga, som upphöjd gångpassage, för att skapa säkrare korsning av Storgatan.

Jan Sjögren (SD).
Jan Sjögren (SD).

8 KOMMENTARER

  1. Står väl lika många bilar parkerade utanför Ica nu som det gjorde innan GC vägen tillkom. Var är polis/P-vakter. Storgatan är väl huvudled vilket innebär att det är P förbud hela gatan genom Vaggeryd.

  2. Jag tycker att detta förslag var väldigt bra kan inte vara så svårt att göra ett nytt övergångsställe förstår inte p-o toftgård som påstår att det är farligt med övergångsställe. Tack för ordet Med vänlig hälsning, Bengt Nord

  3. Det är ju märkligt att man inte kan göra detta ordentligt nån gång! Ombyggnationen med cykelbana mindre än 2 meter från ingången till kommunens största matbutik blev väl sisådär. Och att det skulle minska parkering utanför ICA har jag inte sett nån skillnad på heller, det som hänt är att man får vänta för mötande trafik pga felparkerade bilar utanför affären! Gör om, gör rätt: Gör en gångpassage ända bort förbi Konsum och måla upp rejält! Detta fungerar på Brunnsgatan i Jkpg och skulle fungera i vår lilla 77y7

  4. Som läget är nu står folk vid de gammla övergångsställen och väntar då uppstår en förrvirring mellan gångtrafikant och bilist. Vilket är en trafikfara.

  5. Största problemet med övergångsställen är att de gående går rätt ut utan komunikation/ögonkontakt med bilist. Helt enkelt man tar för givet att bilföraren uppfattat att man tänker gå över. För att inte tala om cyklister som kommer i hög fart utan kontroll.

  6. Det är väldigt mycket äldre med rullatorer som går över gatan från fridensborg till nya bankhuset, endel av dessa har svårt att ’skynda’ på. Särskilt om man har problem att gå långa sträckor. En vacker dag händer det en olycka.Men det är väl en olycka som behövs innan det blir ändring(som vanligt) Ska det vara så svårt att fixa till detta? Ica:s övergångsställe är förlångt bort för dom äldre. Och det står fortfarande bilar parkerade utanför Ica! Har aldrig sett till någon p-vakt där.

  7. Den rådande förkärleken för upphöjda övergångar / gupp, försnävningar och rondeller förvånar mig. Jag har åkt ambulans med livshotande sjuka patienter över vägbulor och genom rondeller, och har tvingats vräka mig över patienterna för att hålla dem på plats, istället för att fokusera på det medicinska. Jag har blivit påkörd av en ”lastbilsdrulle” vid försnävningen mittför skolan vid södra infarten till Vaggeryd – en drulle som inte insåg att det inte fanns plats för oss båda tillbredds. Jag skulle kalla ombyggnadsraseriet till denna typ av trafikförsvårande anordningar för en modevåg som dessutom drar höga ekonomiska kostnader. Vad gäller övergångsställena är det tyvärr bara att hålla med om att det är bristande trafikvett som orsakar olyckorna och en stor orsak till dessa är att fotgängare intalades att de hade absolut företräde. Fotgängarnas vantolkning av detta blev att det bara var att kliva rakt ut i vägbanan utan eftertanke, och så är olyckan där. Den mest demonstrativa formen av detta som jag sett var den unga dam som sköt ut barnvagnen på övergångsstället men själv väntade på trottoaren till bilen stannat. Så övergångsställe + lite vanligt trafikvett vore en bra lösning.

  8. Apropå trafikpedagogik: Mittför Ljungby breddade man E¤ och satte upp skyltar som uppmanade till att de breda vägrenarna skulle utnyttjas för att underlätta omkörningar. Folk krockade i mängd, så att man tvingades sätta upp mittwire. Den som kör där nu kan själv övertyga sig om att vägen inte var bred nog för två bilar i bredd i vardera riktningen. Lika skadeprovocerande har predikan om fotgängares absoluta företräde på övergångsställen varit. Det är bra att det numera predikas fotgängarens ansvar för egen hälsa, men det kommer för sent och för lite av detta.

LÄMNA ETT SVAR