Det har spekulerats i eller snarare drömts om en station i Vaggeryds kommun för de framtida höghastighetstågen. Så blir det naturligtvis inte. Däremot kan det bli tal om en kommungemensam station för de regionala snabbtågen – och kanske ett nytt kommuncentrum.
Sverigeförhandlingen är namnet på organisationen där frågan om höghastighetståg drivs. Nu har Sverigeförhandlingen begärt att Vaggeryds kommun ska peka ut var en station för de regionala snabbtågen ska placeras i Vaggeryds kommun.
Dessa tågs uppgift blir att transportera passagerare till höghastighetstågens stationer i Jönköping och Värnamo.
Kanslichef Torbjörn Åkerblad har skissat på en skrivelse till Sverigeförhandlingen som idag ska behandlas av kommunstyrelsen. Där placerar han denna regionstation mellan Vaggeryd och Skillingaryd och skissar i sin vision på vad en station för persontrafik skulle kunna betyda.
”Området mellan Skillingaryd och Vaggeryd har strategisk potential för att i en framtid bygga samman centralorterna…En station med anslutande snabb tågtrafik kan på sikt betyda att området närmast hållplatsen kan utgöra ett ”kitt” för de båda samhällena Vaggeryd och Skillingaryd. I första hand skulle det i anslutning till stationsläget kunna skapas attraktiva boendemiljöer i närområdena kring Lagans meandrar och mindre sjösystem. Ett redan starkt näringsliv som förenas med snabbare åtkomst till större tätorter skulle innebära ett betydligt större intresse för bostadsbyggnation i området. Vid ett målår 2035 eller 2050 skulle vissa funktioner som idag inte finns i kommunen kunna tillskapas. Antingen i anslutning till stationsläget eller i befintliga centra i Skillingaryd eller i Vaggeryd. Det kan handla om olika områden såsom handel, underhållning, skola, idrott eller något helt annat. Inledningsvis skulle en förväntad effekt kunna vara att centralorterna närmar sig varandra på ett sätt som i dagsläget inte är möjligt.
På längre sikt skulle ”den lilla staden” Vaggeryd och Skillingaryd kunna utvecklas till en modern, spännande ”radby” med kärnverksamheter fördelade på tre mindre sammanhängande samhällen med olika karaktärer. Vid ett växande samhälle kan interna allmänna kommunikationer underlättas vid en utformning som inte är koncentrisk utan mer typ ”radby””
Det handlar om spännande tankar och visioner. Men problem saknas inte. De stavas s-k-j-u-t-f-ä-l-t-e-t.:
”Motstående intressen finns alltså gällande skjutfältet, vilket skulle påverkas
av den föreslagna bansträckningen på östra sidan om E4. Området har också stora utmaningar som gör att denna utveckling till stor del inte ligger i kommunens händer”, skriver Åkerblad.
”Det handlar dels om närheten till skjutfältet med dess bullerrestriktioner. Men också om att en stor del av området dessutom är samrådsområde för skjutfältet.”
En idiotisk ide.
Kommunen fick förfrågan av sverigeförhandlingen om att precisera hur många extra bostäder vi skulle producera vid anläggandet av en station i kommunen. Samtidigt frågade man hur stor värdeökning??? det skulle bli på befintliga fastigheter i närheten av sådan etablering. I mina ögon är man ute efter att påvisa förväntade ekonomiska vinster för att få fördelar vid en ev. avtalskrivning med kommunen.
Vi hade en föredragning av sverigeförhandlingen där man klart påpekade att kommunen skulle få stå för hela kostnaden av ett stationsbygge. ( 100-200 milj.) Dessutom menade man att spåren måste hållas tillgängliga för snabbtågen i första hand.
Även om skrivningen i svaret till sv.för. är skrivet utan några löften, så röstade vi emot svaret tillsammans med V.
För SDs del är det bästa att en ev. bana genom kommunen just en genomgående bana UTAN stopp!