Vid Sydsvenska Rallycupens mästarmöte hade Alexander Axelsson, Skillingaryd med kartläsare Per Andersson, i R1b/Volvo Original för A och B-förare initiativet hela vägen fram till sista finalheatet. Då gjorde Robin Liljegren, Karlskrona, en riktig urladdning och passerade Alexander till en segermarginal på 0,9 sekunder. Det var dyrbara tiondelar för Alexander.
Det var i fredags den 5 augusti som det handlade om en av nyheterna i 2016 års Sydsvenska Rallycup, Mästarmötet på Millebygden Raceway strax utanför Älmhult. De bästa i varje klass var inbjudna och strax under 50 förare kom till start för att tävla om äran och prischeckar där segrarna i de nio klasserna garanterades en check med värdet 4.000 kronor och beroende på antalet startande i klassen delades också ut checkar längre ner i prislistan, en per påbörjat tretal i klassen.
Tävlingen kördes som en sprint med två kvalificeringsåk där tiderna slogs ihop och slutligen en avslutande finalomgång för varje klass där sammanlagda tiden från två körningar korade segraren.
Segern i R4 gick helt enligt tipsen till Stoffe Nilsson, Hässleholm. Intressant kan vara att jämföra hans tid med tillfällen då sträckningen ingått i SSR och då är den helt i nivå med till exempel Mats Östbergs några år tillbaka i tiden, vilket ändå visar att Stoffe tog det hela på största allvar och givetvis ville vara totalsnabbast för dagen.
Segraren i ny bil
I R3 A- och B-förare fanns en handfull möjliga segrare framför allt bland de etablerade A-förarna. I första kvalheatet var Robin Thörjesson, Ryd snabbast men sedan tog Kristian Johansson, Kind över taktpinnen och var snabbast i både andra kvalheatet och i de två finalåken. Segermarginalen ner till tvåan Pierre Fransson, Vimmerby blev till slut ”hela” 2,2 sekunder. Kristian kom till Millebygden med ny bil efter svänghjulsraset i Kulling, en av tretton byggda KitCar Golf modell IV, i rätt händer en grym bil vilket bevisades denna eftermiddag. Tuffaste kampen var den om tredje plats mellan Thomas Grönberg, Oskarshamn och Mattis Olsson, Gullabo. Thomas ledde med en tiondel innan sista åket men tappade och Mattis passerade och gick in på tredje plats, 0,5 sekunder före Thomas.
När Victor Karlsson, Vimmerby fick problem i R2 klassen segrade Filip Håkansson, Asarum.
Tobias bäst i alla åken
I samma bilklass men för C-förarna dominerade den 30-årige truckteknikern Tobias Pettersson, Wäxjö helt med snabbaste tiderna i alla fyra körningarna.
– Jag började köra rally 2006, berättar Tobias, och har sedan dess med några års uppehåll fått ca 25 tävlingar bakom ratten. Tävlat ett par år i Folkrace och även som kartläsare till storebror Daniel.
– Min kartläsare och också svägerska är Linda Söderström, 24 år. Linda är född in i rallysporten och fast i det på alla håll och kanter bland annat genom att stötta sin sambo Erik Telehagen i hans satsning på Rally SM.
– Bilen är en Volvo 242 från 1975. Standard, Grupp F. Vi skulle börjat resan tillsammans redan förra året men eftersom man måste säkra framtiden med så fick det bli ett extra uppehåll för att få barn. Detta år satsar vi på att köra alla SSRC tävlingar och se hur långt det kan räcka. Givetvis är målet också att köra upp mig till B-förare.
Tobias avslutar med att tacka alla våra nära och kära som gör det möjligt för honom och Linda att åka rally överhuvudtaget. Med små barn är det skönt med alla runtomkring som ställer upp och ha en sambo som förstår vad det handlar om.
Från Rallycross till Rally – ett bra val
I R1a/GruppE klassen för A och B-förare var det helt omöjligt att utse segrare i förväg. Men ganska snart visade det sig att denna dag skulle det handla om två förare. Magnus Sigvardsson, Hörby var snabbast i de två kvalåken medan Andreas Olsson, Kalmar tog hem båda finalåken och eftersom det är i finalen det gäller så fick Magnus vara nöjd med andraplatsen.
Vem är då segraren i A/B-förare R1a
– Jag heter Andreas Olsson är 26 år gammal, kommer från Kalmar och jobbar som snickare. Jag kör med en VW golf 4 med 2.0l motor, helt standard på 115hk. Inget speciellt mer än bytt Coiloversben och bilstein dämpare. Den går ju i Grupp E så vi får inte göra så mycket med dom. Annars en väldigt bra och optimal bil i klassen.
– Började med folkrace när jag var 15 år innan jag gick över och körde rallycross i några år. Och för tre år sedan så köpte jag Golfen och har kört rally sen dess. Martin Olsson är kartläsare och har åkt med sen förra året. Har kört cirka 25 tävlingar med den största meriten hittills var när vi vann Bilsports Cupen som C-förare helt obesegrade. Ambitionen med tävlandet är ju att utvecklas och hitta mer och mer fart. Sen får vi se hur långt man kan gå.
– Vill förstås tacka alla sponsor som är med och gör allt detta möjligt, avslutar Andreas som inte ångrar bytet från rallycross till rally
Kamp mellan barndomsvänner
Precis som tippats stod kampen i C-klassen R1a mellan de två klubb- och barndomskamraterna Erik Ohlsson och Robin Håkansson, Gullabo.
Erik vinner i sin sjätte tävling och det får man säga är raskt marscherat för 26 åringen från Gullabos rallyskogar
– Jag bor ett stenkast från föräldrarna och där finns också mitt rallygarage, inleder Erik. När jag inte kör rally eller hänger med vänner så jobbar jag som bilplåtslagare i Kalmar på Bilkompani.
– Bilen köpte jag frontsmälld i slutet av förra året då jag inte kunde hålla mig längre från att köpa en rallybil. Efter många timmar arbete och slit så blev den rullande igen och fick en ny lack.
– Det är första året jag kör rally och har än så länge bara kört sex tävlingar. Trodde aldrig att jag och min kartläsare Michael Johansson skulle vara med och fightas i toppen bland C-förarna första året så vi är otroligt nöjda men det är verkligen stenhård fight från första sträckan till målet på varje tävling och framförallt mellan mig och min barndomsvän Robin Håkansson. Vi hoppas kunna hålla ledningen i klassen men som sagt de är inte lätt när alla kör så bra.
– Innan jag började med rallyt så har jag kört motorcross och även lite folkrace.
– Vi är otroligt glada och tacksamma för de sponsorerna vi har fått som stödjer oss och för stödet från min farsa Stefan Ohlsson och Håkan Eriksson. De är bäst för de ställer alltid upp.
– Mästarmötet var helt klart en riktigt rolig och spännande tävling som jag gärna skulle vilja köra igen, avslutar Erik från Gullaboskogen.
Lyckad comeback för rallyveteran
Liksom i några av de andra klasserna fanns det också i C-förare R3 en dominant i den 57-årige polisen och egenföretagaren Jerry Bengtsson, Ryd. Även han ledde från start till sista finalheat och segrade till slut med mer än åtta sekunder före Tom Tallberg, Hässleholm.
– Efter 22 års uppehåll lockade min gamle vän Mattis Olsson fram begäret igen då han erbjöd mig att köpa den Golf han köpte inför SSRC 2012, säger Jerry. Så direkt efter finalen blev den min och sedan har den renoverats och byggts om både maskinellt och för maximal väghållning!
– Genom åren har det blivit några hundra tävlingar, men det var som sagt 22 år sedan jag körde sist! Det kändes fantastiskt skönt att vinna. Trodde jag hade tappat hela ledningen då jag missade 2:ans växel direkt efter start i sista finalåket och fick sedan inte i några växlar förrän 5:an hoppade i. Bestämde mig för att ta i vad jag vågade resten av sträckan och det gick ju vägen!
– Jag vill passa på att tacka alla som anordnat detta fantastiska Mästaremöte! En sådan publiktillströmning! Otroligt roligt att få köra inför så många människor, avslutar en mycket nöjd Jerry Bengtsson.
32 tävlingar och ändå bara 16 år
I Ungdomsklassen fanns två av de ungdomar som tävlar mest i Sverige för tillfället Isac Nordström, Kullings och Victor Hansen, Hörby. Isac höll i taktpinnen men segermarginalen blev till slut bara 0,7 sekunder före Victor.
Isac presenterades med hela sin meritlista efter sin seger i Silverkongen så nu låter vi Victor träda fram i ramljuset.
Värste konkurrenten Isac Nordström har inte tidigare blivit så pressad av Victor, de har mötts flera gånger under säsongen men då med betydligt större segermarginal för Isac. Vad är det som hänt frågar vi Victor?
– Sedan debuten i september förra året har jag kört 32 tävlingar, berättar Victor, och det är det som börjar ge resultat. Jag (han menar pappa och farfar) håller ju igång två bilar, en Polo och en Volvo, för att under tiden som Ungdomsåkare kunna lära mig att behärska både fram- och bakhjulsdrivet. Än så länge känner jag mig mest bekväm med Volvon och det var väl det som märktes i Mästarmötet.
– Isac och jag var faktiskt tredje och fjärde otrimmade bil före både A, B och C-förare och det visar ju att farten var god.
Även Victor, ännu inte fyllda 17 år, avslutar med att tacka dels alla sponsorer men framför allt mamma, pappa och farfar från vilka han ärvt sitt rallyintresse och som hjälper honom i denna satsning.
Nu hälsar arrangörerna genom Mats Bergman och Anders Martinsson förare och publik välkomna till nästa tävling i Sydsvenska rallycupen som är TV-svängen i Hörby den 3 september