Vad händer nu med höghastighetsjärnvägen?

1

Vad var det vi sa.
Så kommer säkerligen mången ”förståsigpåare” att säga om den senaste utvecklingen i frågan om höghastighetsbanor för tåg.
Just nu ser det ut som om kommunerna runtom i landet planerat och diskuterat frågan om sträckningar och stationslägen helt i onödan.
Vaggeryds kommun gjorde det så sent som för en vecka sedan när man dryftade och voterade avtalet om bostadsbyggande med Jönköpings kommun. Då ställde sig 32 av 41 ledamöter bakokm förslaget att bygga 75 lägenheter om året fram till 2035  för att avlasta Jönköpings kommun den bostadsbörda som avtalet med Sverigeförhandlingen om höghastighetstågen innebar. Två partier, (V) och (SD) var emot.
Men i går gick regeringen ut och klargjorde att höghastighetsjärnvägarna kommer att byggas när statens ekonomi så tillåter. Trafikverket får bestämma, trafikverket som i somras ansåg det för dyrt att bygga en ny höghastighetsjärnväg för 230 miljarder kronor eller att bygga ut befintliga stambanor för 130 miljarder.
Något slutdatum kunde i går inte presenteras av regeringen. Vi kan alltså glömma det magiska året 2035.
Det beskedet från Rosenbad kom samtidigt som (M), som i regeringsställning drog i gång projektet 2014, gjort tummen ned.
– Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige, skrev Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, ekonomiskpolitisk respektive trafikpolitisk talesperson för Moderaterna i förrgår i Dagens Industri.
Kanske kan den nya spelplanen i frågan få pengarna från staten att räcka till för andra järnvägsprojekt. Som en ny järnväg mellan Byarum och Tenhult, vilken Vaggeryds kommun arbetar för, men som det varit väldigt tyst om den senaste tiden.

1 KOMMENTAR

  1. Ja, jag skriver ofta här, men ibland blir man trött av att ingen lyssnar på det man säger… Inte ens journalister som borde vara de som lyssnar utifrån en objektiv ståndpunkt, eller?
    Jag har aldrig sagt nej till en högahastighetsjärnväg. Jag tycker vi ska bygga den när vi kan se en ekonomisk nytta för Sverige, inte Vaggeryd, inte Region Jönköping, utan Sveriges befolkning. När man ser alla skrik efter Moderaternas lednings NEJ, så kommer de ifrån de Kommuner som är direkt vinnare av ett beslut om en Höghastighetsjärnväg… Tex Linköping, Tranås, Jönköping, Vaggeryd, Borås, Värnamo med flera. Inget klagande hörs från Kalmar, Stenungsund, Sundsvall…..
    Nog sagt om Höghastighetsjärnvägen, som i andra länder byggs mellan städer som har över 5 miljoner invånare, inte där den största staden har 2 miljoner i Stor- regionen och ovriga under en 1/2 miljon.
    Mitt NEJ i Kommunfullmäktige byggs på det faktum att vi i det avtal vi röstade om, sägar att vi SKALL bygga 1500 bostäder innan 2035. Oavsett om de behövs eller inte! För det första är inte det 75 bostäder, det är 83 från pch med 2017. Vi bygger nämligen inga boster, och har heller inte i år byggt, på mark där detaljplanen är tagen senare än 2015. Då räknas inte dessa.
    S företrädare har sålt in konceptet till de sina, med att detta ”bara” är en ökning med 15 bostäder mot nu. NEJ, detta är en ökning från knappt 40 bostäder i snitt, till 83 bostäder. Det S företrädare, medvetet eller omedvetet, uttalar sig om, är en ambition om om 60 bostäder per år. Den har vi aldrig varit i närheten av, varken nu eller tidigare.

    Varför denna panik nu?
    Jo, trycket på bostadsmarknaden är högt.
    Varför är det högt?
    Jo, för att vi har en större andel nya Svenskar som behöver bostad istället för boenden, samtidigt som en av de största kullarna barn, födda 1989-1995 i Sverige är redo att flytta till sitt första egna boende.
    Ja det är trångt på bostadsmarknaden, men det är förhoppningsvis inte bestående. – Om det är bestående beror det nämligen på oroshärdar i världen, det vill vi inte ha. Det är alltid en tragedi för medborgarna där.
    För att sätta Kommunfullmäktiges beslut i perspektiv:
    Vi ska de närmaste 18 åren i vår kommun:
    Öka investeringsbudgetten med ungefär 250 %, detta bara för att täcka ökat bostadsbyggande.
    Vi ska nog inte räkna med att det finns några privata som vill bygga i det perspektivet.
    Fram till 2035, har vi investerat någonstans mellan 3 tusen miljoner och 4 tusen 500 miljoner kronor i bostäder, indagens penningvärde, ökat befolkningen i kommunen(förhoppnngsvis) med 35 %, därutöver har vi som en konsekvens av detta byggt nya skolor, dagis, vårdcentraler och allt annat som behövs när vi är 5000 fler i kommunen. Vi har dessutom fått en hel mängd nya företag som genererar ungefär 2500 arbetstillfällen.
    Ser vi i backspegeln, ter detta sig inte riktigt troligt. Vi har ökat 2400 personer de senaste 46 åren…
    Blir det en Höghastighetsjärnväg, får vi en bra utveckling, då ska vi vara med och göra det bästa av det. – men att skriva på ett avtal som inte ger alternativ till byggnationen, är naiv,t, eller möjligtvis ett uttryck för att de som skriver på avtalet varit politiker allt för länge.
    De har lärt sig att aldrig behöva ta ansvar för det de säger eller gör. Det skulle förklara en hel del.

LÄMNA ETT SVAR