Kommuninvånarna gillar inte tåget

7

Hur intresserade är egentligen kommuninvånarna av att åka tåg?
I går berättade vi om ett stort tågprojekt som berör kommunen, Europabanan. Ett annat tågprojekt där kommunen också agerar påtryckare är en ny  järnväg Byarum-Tenhult i det regionala järnvägsnätet. Samtidigt minskar faktiskt tågresorna i jämförelse med bussresandet.

Det visar resultaten hämtade ur Statistiska Centralbyråns stora medborgarundersökning och som återges i faktadelen av bostadsutvecklingsprogrammet.
Minst nöjda är kommuninvånarna med möjligheterna att använda kollektivtrafiken. En tredjedel är mycket missnöjda och så få som fem procent svarade att man åker kollektivt regelbundet vilket innebär minst fyra gånger i veckan. Drygt 85 procent åker sällan  eller aldrig kollektivt. Här kommer framtidens miljöutmaningar att kräva ett annat tänkesätt.
Mellan 2005 och 2010 ökade antalet kollektiva resor dock med 13 procent och mellan 2010 och 2014  med 19 procent. Allt enligt länstrafiken.
Fördelningen mellan buss och tåg har också ändrats de senaste fem åren till fördel för bussen. Antalet körda kollektiva mil med buss har ökat med hela 59 procent på fem år medan de körda milen för tågen bara ökade med fem procent. Mellan 2013 och 2014 minskade de till och med från 34 752 till 33 500 mil vilket samtidigt är 5 000 mil färre än för busslinjernas samlade miltal.
Sammanlagt har dock det kollektiva resandet på tio år ökat kraftigt. Från 139 371 mil till 187 415 mil och det är väl mot bakgrund av detta man ska se kommunens järnvägsengagemang.

 

 

7 KOMMENTARER

  1. Det är ju klart att tågresandet minskar, det stannar ju inte längre så man kan kliva på. Det bara åker förbi.

    Och till nästa undersökning kommer även bussresandet att ha minskat då även bussarna slutat stanna.

    Inte konstigt att folk skaffar fler bilar, dom är så illa tvungna för att kunna ta sej till jobbet, handla och ta sej till fritidsaktiviteter.

    Mvh Karin och Maria, boende utmed järnvägen Vaggeryd-Jönköping

  2. Det är väl inte konstigt att tågresandet minskar, när det är så få hållplatser som tågen stannar vid. Hur lätt är det för folk i norra delen av Vaggeryd att ta sig till tåget?? Jämför med hur det var förut när tågen stannade vid alla stationer.

  3. Jag åker hellre Tåg än buss, säkrare och mer miljövänligt, förra vecka köpte jag till och med ett reskassekort på JLT så kanske blir det mer tåg nu…

  4. Det blir komplicerat eftersom vi ser olika på saker, vad som är bra för mig är mindre bra för andra. Jag åker mer tåg nu när tåget inte stannar på alla småstationer och därmed tar sig snabbare in till Jönköping.

    Så tyvärr, vi i Vaggeryd ser det som en fördel.

  5. Jag föredrar att ta bussen framför tåget då den dels stannar närmare där jag bor/dit jag ska samt att det går fortare än att åka tåg. Dock tycker jag att det är alldeles för dåligt med avgångar på kvällar och helger! Många gånger tvingas man ta bilen bara för att kunna ta sig dit/hem. Vaggeryd hade varit mycket attraktivare med en väl utbredd kollektivtrafik!

  6. Problemet är fortfarande restiden. Till Jönköping tar det 20-25 minuter med bil och med tåg/buss 35-40. Alldeles för lång tid och för mycket förlorad tid i en redan hektisk vardag. Jag drömmer om ett tåg som tar 20 minuter till Jönköping resp. Värnamo från Vaggeryd. Då skulle många fler åka tåg. Jag har pendlat i flera år med tåg och buss men efter föräldraledighet funkar det inte längre med hämtningar och lämningar plus att tidsvinsten med bil blir 20 min enkel väg dvs 40 minuter extra per dag jag kan spendera med min familj istället för att fördriva på tåg.

LÄMNA ETT SVAR