En dragning av den nya höghastighetsjärnvägen från Jönköping till Malmö via Värnamo – med tågtopp i Skillingaryd – är mest fördelaktigt för regionen. Det konstaterar nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län i ett yttrande till Sverigeförhandlingen som på regeringens uppdrag förbereder banorna.
– Som regionala företrädare är vi överens om att vi får störst nytta av en dragning via Värnamo, med flera tågstopp i länet. Vi ser att vår region får mycket goda framtidsförutsättningar genom byggandet av höghastighetsbanorna, säger Rune Backlund (C), regionråd och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö.
Trafikverkets analyser visar också att dragningsalternativet via Värnamo har störst effekt på restiderna och arbetsmarknaden – i en jämförelse med dragning över Växjö.
– Det handlar om en årlig ökning med cirka 800 arbetstillfällen för Jönköpings län, säger Rune Backlund.
Satsningen på höghastighetsbanor i Sverige är samtidigt ett omfattande samhällsbyggnadsprojekt där ett stort antal bostäder ska skapas, något som är ett kommunalt ansvar.
Flera tågstopp i länet
I Trafikverkets sträckningsalternativ via Värnamo ingår också tågstopp i Tranås, Värnamo och Skillingaryd, utöver Jönköping som blir knutpunkt mellan Stockholm-Göteborg och Malmö.
– Vi konstaterar att de här tågstoppen är väldigt viktiga för att koppla ihop höghastighetsbanan med det befintliga järnvägsnätet. Vi får de stora restidsvinsterna genom kopplingen till det finmaskiga järnvägsnätet.
Region Jönköpings län har sammanställt sina synpunkter på höghastighetsbanorna i ett 30-sidigt dokument, som efter beslut i regionstyrelsen ska skickas till Sverigeförhandlingen, likt övriga berörda regioner, län och kommuner gör.
Finansiering kopplas till nyttor
– När Sverigeförhandlingen har analyserat allt material utgår vi ifrån att de tar beslut om vilken sträckning de sedan ska förhandla om när det gäller bland annat finansieringslösning. Vi kommer så småningom att hamna i en diskussion om finansiering och då måste vi koppla det till de nyttor vi får.
En lång rad frågor kring upphandling, ägarfrågor kring banan, byggteknik och så vidare ska också lösas. Samtidigt har kinesiskt byggföretag visat intresse för att bygga, något som fått riksdagens trafikutskott att resa på studiebesök.
Pelare intressant
– Vi i regionen tycker att man ska titta på byggtekniken på pelare. Kan man göra det, i alla fall bitvis, blir det inte samma barriäreffekt i landskapet.
I januari/februari 2016 ska Sverigeförhandlingen bjuda in till nationella möten om hur förhandlingen ska fortsätta, med målet att vara klara 2017 för riksdagsbeslut våren 2018.
– Jag tror att vi under den här mandatperioden får svaret på sträckningar, stationslägen och finansieringslösningar, säger Rune Backlund.
Sveriges första höghastighetsjärnväg för resor i 320 kilometer i timmen kommer att byggas i etapper, där de första delarna blir klara omkring 2030, de sista (Jönköping-Skåne) omkring 2035–2040.