Fler bostäder med höghastighetsjärnväg?

3

De politiska tankarna kring en kommungemensam järnvägsstation i trakten av Båramo-terminalen klarnade en smula efter kommunstyrelsens novembersammanträde.

Den så kallade Sverigeförhandlingen, som driver frågan, hade som vi berättat begärt ett förtydligande av förtjänsterna för Vaggeryds kommun av en höghastighetsjärnväg genom kommunen. Vad skulle till exempel en station för regiontågen vid Båramo betyda?
Tanken är att regionala snabbtåg från en station vid Båramo relativt snabbt skulle kunna transportera resenärer från Vaggeryds kommun till höghastighetstågens stationer i Jönköping och Värnamo.
Det handlar nu för kommunen att försöka beräkna bostadsbyggande, värdestegring på fastigheter och beräknad restidsnytta 2035 med mera av en höghastighetsjärnväg.
– Vårt första svar var mycket allmänt hållet. Därför ansåg man att vi borde precisera fördelarna mycket tydligare. Vi ville inte lova för mycket, men hur det än blir kommer vi att beröras av en höghastighetsjärnväg genom kommunen, menar kommunalrådet Allan Ragnarsson.
Han beskriver beräkningsmodell som härstammar från Stockholms förorter som svår att applicera på Vaggeryds kommun.
Två partier i kommunstyrelsen, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, ansåg att kommunen överhuvudtaget inte skulle lämna något svar till Sverigeförhandlingen.
Det svar som nu ändå ska lämnas beskriver Ragnarsson som försiktigt. Man beräknar att de här järnvägsprojekten skulle innebära en 50-procentig ökning av bostadsbyggandet per år, det vill säga ytterligare 25 lägenheter om året.
Kenth Williamsson (S) tycker att det är bra att det ges möjlighet att komplettera svaret.
– Man ser  tydligt att där infrastruktur växer stiger fastigheters värde. Restidsnyttan är svårare att beräkna men arbetspendlingen gynnas. Dessutom blir det oerhört mycket lättare att locka kompetens till kommunen. Självklart är det positivt att godstransporter flyttas från vägarna till järnvägen, menar han.
Nämnas kan att de gamla järnvägsspåren genom kommunen skulle finnas kvar och leva sitt eget livet med fjärrblockering, elektrifiering och så vidare. Planerna på en ny sträckning Byarum-Tenhult lever också vidare.

3 KOMMENTARER

  1. Vilka möjligheter ! Tänk er en höghastighets
    järnväg som korsar E4 vid Dulebäck och går över på västra delen av skjutfältet. Detta skulle möjliggöra att bostadsbyggnation kan erbjudas på båda sidor om Fågelforsdammen med en järnväg som skärmar av övningsområdet!! Närhet till Station vid Båramo ger bra pendlingstrafik!! Måttte jag leva länge för detta är spännande!

  2. Måtte jag få leva länge för det här blir spännande: Tänk er en höghastighetsjärnväg som korsar E4 vid Dulebäck för att sedan passera den västra delen av skjutfältet söderut. Vi får då en rejäl avgränsning mot övningsområdet och fina möjligheter till bostadsbyggande på båda sidor om Fågelforsdammen. Med en station vid Båramo för regiontågen får vi bra pendlingsmöjligheter och snabba transporter till Europabanans stationer i Jönköping och kanske också Värnamo.
    Det blir en kommun med befolkningsökning och ett växande nåringsliv som kommer att uppmärksammas.
    UTMANANDE OCH SPÄNNANDE !!

  3. Glädjekalkylerna står som spön i backen.
    Satsa på en rejäl upprustning av pendlartågen, det är det som är viktigast och med dem tan man ta sig till stationen i jönköping. Satsas det på båda så kommer det ena få prutas bort till sist

LÄMNA ETT SVAR