Ny ordförande i Gnosjöregionen

0

Varumärket Gnosjö ska bli ännu starkare är det tänkt. Business Gnosjöregion AB väljer en ordförande med stort nätverk och många års erfarenhet som ledare i Svenskt Näringsliv. Tillsammans med företagare och politiker i fyra kommuner ska Kenneth Krantz stärka varumärket Gnosjöregionen.

Kenneth-krantz-Nina-von-Krusenstierna-151123
Kenneth Krantz och Nina von Krusenstierna.

Kenneth Krantz befann sig i Bryssel när han via telefon erbjöds ordförandeposten i Business Gnosjöregion:

– Det kändes som att få besked om ett Nobelpris. Det här uppdraget är ett kvitto på att man får saker uträttade. Kenneth är smålänning med rötter i Västervik och var regionchef för Svenskt Näringsliv i Jönköping, innan han bytte region och flyttade till samma post i Göteborg, där han bor nu.

– Jag har aldrig tappat kontakten med Gnosjöregionen och jag har aldrig köpt påståenden om att industrin här skulle framtiden bakom sig. Tvärtom finns här väldigt många som ligger i framkant, säger han.

Kenneth lämnade för drygt ett år sedan posten som generalsekreterare i stiftelsen Sverige i Europa och sätter ett europeiskt perspektiv på arbetet i regionen.

– Jag hoppas bidra med mitt kontaktnät från det arbetet. Regionen har många underleverantörer till Sveriges stora exportföretag, utöver våra egna exportföretag, så en internationell utblick är viktig.

Underleverantörer i exportdrivna branscher är ofta konjunkturkänsliga. Det betyder också att de tidigt ger indikation på svängningar i konjunkturen och ett av Kenneths första uppdrag blir att introducera en gemensam konjunkturrapport från Gnosjöregionen.

Business Gnosjöregion AB bildades i maj 2015 och driver ett antal projekt, bland annat ett projekt för industriautomation som håller nästa konferens den 3 december. I somras bildades ett personalchefsnätverk med cirka 25 personalchefer och en bred kartläggning av regionens kompetensbehov är planerad till 2016.

– Kenneth blir en energikick och vi är väldigt glada över att över att få honom som ordförande. Nu kan vi sätta vår verksamhetsplan för 2016–17 och fortsätta att utveckla våra projekt, säger Nina von Krusenstierna, som är bolagets verksamhetskoordinator.

– Gnosjöregionen har ett oerhört starkt varumärke och det är spännande att fyra kommuner gått samman för att stärka och bredda varumärket ytterligare, säger Kenneth.


LÄMNA ETT SVAR