Sedlar och mynt håller på att bytas ut och vi har extra mycket kontanter i cirkulation i samhället. Samtidigt är det svårare än någonsin att sätta in pengar på bankkonto. En utveckling som marknaden och bankerna driver på.
– Bankerna fortsätter att stänga kontor och att sluta hantera kontanter. De mest utsatta grupperna i Jönköpings län är föreningar, äldre, funktionsnedsatta samt företag på landsbygden. Föreningar och företag får ofta åka långa sträckor för att kunna lämna dagskassor och för att få tag i växelkassa, säger Helena Liljergren på Länsstyrelsen i Jönköpings län.
I Jönköpings län fanns år 2014 31 bankkontor med dagskassahantering vilket minskat till 22 bankkontor under år 2015.
Det är sjunde året i rad som länsstyrelserna rapporterar till regeringen om hur det fungerar att betala, ta betalt, samt att ta ut och sätta in kontanter. Det har genom olika insatser skett förbättringar under året, men utvecklingen mot en minskad kontant-användning går fortfarande för snabbt för att alla ska ha möjlighet att hänga med.
Länsstyrelserna kan konstatera att betaltjänstproblem påverkar utvecklingen av föreningslivet, tillväxten och sysselsättning för företag på landsbygden och i skärgårdarna och den enskilde individens vardag. För att alla i samhället ska kunna betala och ta betalt behövs ett samarbete på både lokal, regional och nationell nivå. Det pågår arbete, även inom EU, som kan leda till förbättringar.
– Det är extra viktigt att vi samarbetar för att lösa problemen, särskilt i tider där vi både ska hantera historiens största utbyte av pengar och det ökande antalet flyktingar som kommer hit och också berörs av problem med betaltjänster, säger Christina Rehnberg, nationell samordnare för länsstyrelsernas betaltjänsteuppdrag.