Vem vinner dragkampen om snabbtågen?

1

Innan kommunfullmäktiges sammanträde officiellt startade i går informerades ledamöterna av  Raka Spåret – alltså den planerade höghastighetsjärnvägen. Det före detta kommunalrådet i Ljungby, tillika riksdagsledamoten, numera  projektledaren Claes-Göran Carlsson svarade för den.
– Det största projektet i svensk historia, löd den något pretentiösa utgångspunkten.
Om det är så låter vi vara osagt men kostnaden 150 miljarder är förvisso ett gigantiskt belopp.
– Man får inte glömma att det i grunden handlar om att knyta samman tre storstäder, det ska maximalt ta två timmar att åka Stockholm-Göteborg och maximalt 2,5 timmar att åka Stockholm-Malmö, det är krav man inte ruckar på, klargjorde Carlsson.
Det är endast i Småland som det pågår en dragkamp om banans sträckning. Kommunerna i Jönköpings län med stöd av Region Jönköping vill ha en västlig sträckning från Jönköping genom Vaggeryds kommun till Värnamo och därifrån via Ljungby till Hässleholm.
Alternativet består i en sträckning Jönköping-Växjö-Älmhult-Hässleholm. I denna del av vårt landskap har man dock redan Östra stambanan.
Claes-Göran Carlsson menar att den västliga sträckningen är både billigare och bättre och att ”det lutar åt” att staten kommer att välja detta alternativ.
De vinster som kan genereras ligger naturligtvis till stor del på miljösidan men också på bostadssidan. Bostadsbyggandet utefter banan ska generera inkomster till staten, så beskrivs ekvationen grovt förenklat.
Därför har Älmhult lovat 4 500 nya lägenheter om banan dras via det östliga alternativet, det vill säga, Jönköping-Växjö-Hässleholm. Frågan är hur pass realistiskt det är.
Vinsterna för Vaggeryd, om staten väljer den västligare sträckning över Värnamo istället för Växjö, skulle alltså bli fler bostäder men också möjlighet till snabbare förbindelser med Köpenhamn och Stockholm.
Men då gäller det att resenärerna från vår kommun antingen tar sig till Värnamo eller Jönköping.

Frågan är hur det ska ske. Två alternativ har cirkulerat: antingen via ett regionalt spår, alternativt på höghastighetsbanans spår.

Pelle Philip (C) menade att Claes-Göran Carlsson  var otydlig på den här punkten, att inga andra tåg än höghastighetstågen kommer att få gå på höghastighetsbanans spår.
Carina Ödebrink (S) uttryckte vissa tvivel på detta eftersom höghastighetstågen förmodligen kommer att gå betydligt snabbare än 320 kilometer i timmen när bygget av höghastighetsbanan blir verklighet.

En intressant fråga hade också en i publiken, Per-Olof Persson.
– Vad säger ÖB om detta?
Det han syftade på är att banan genom Vaggeryds kommun delvis kommer att inkräkta på skjutfältet.
Claes-Göran Karlsson duckade för denna fråga, men om banan blir verklighet är det förstås i sista hand staten som bestämmer och då får nog militären räkna med att släppa till mark
– Region Jönköping måste göra mer, man måste lösa öst-väst-förbindelserna, löd svaret från projektledare Carlsson.

Projektledare Claes-Göran Carlsson.
Projektledare Claes-Göran Carlsson.

 

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR