Hur går det egentligen till när kommunala programförklaringar blir verklighet ute på det vida arbetsfältet? Den presentation av förbättringsarbetet inom vård och omsorg som gjordes i går visar hur det bör gå till.
Det var 2012 som socialförvaltningen började använda utbildningsprogrammet Förbättringsresan som ett led i kommunens arbete med kvalité och förbättringar inom vård- och omsorg.
Med tanke på att vård och omsorg omfattar 400 anställda tar det sin tid att genomföra projektet. Den grupp som nu under en tremånadersperiod genomfört utbildningsprogrammet är den fjärde i ordningen som fått denna möjlighet. Sammanlagt omfattar gruppen 67 anställda och arbetet med Förbättringsresan ute i de olika grupperna har letts av så kallad förbättringscoacher.
Den bärande tanken bakom arbetet är att den som jobbar närmast brukaren har störst kunskaper om vad som bör göras och om vad han/hon tycker. Underifrån-perspektivet har självfallet varit vägledande för projektet från första stund. Allt fokus ska ligga på brukaren/kunden.
En annan bärande tanke att arbetet ska göras mera systematiskt och att mer tid än tidigare ska avsättas på dokumentation.
De olika arbetslag som denna gång redovisade sin förslag till förbättringar kommer från hälso- och sjukvårdsenheten, korttidsenheten och demensenheten. De har valt olika ämnen inom sina arbetsområden. Presentation i form av en skärmutställning var föredömligt uppställd och tydlig. De 67 deltagarna har all anledning att vara nöjda och stolta med vad de har uppnått.
Egentligen borde presentationen visas för en större allmänheten eftersom den berör frågor som är allmängiltiga. Tyvärr finns det ju ingen lämplig lokal för sådana projekt i centrala delen av Vaggeryd.