Färre tunga lastbilar i Vaggeryd – men inte i Skillingaryd

4

I september förra året klubbades ett förbud mot tung lastbilstrafik på gamla E4 genom Vaggeryd och Skillingaryd. Men i mycket blev det beslutet ett slag i tomma luften. Dessutom kör bilisterna fortfarande för fort.

– Det som jag ser som det mest allvarliga med mätningarna är att bilisterna fortsätter att köra alldeles för fort på 30-sträckorna, säger kommunens gatuchef Hans Göransson.

Kommunens tekniska förvaltning har i år genomfört mätningar av trafikintensiteten för att få en jämförelse med 2013, alltså året innan den tunga genomfartstrafiken förbjöds.

Dessa jämförelsesiffror redovisades vid tekniska utskottets sammanträde i går.

Mätningarna av trafikintensiteten 2013 hade sin tyngdpunkt vid skolorna. Med dessa mätningar som bakgrundsfakta  togs i fjol ett beslut om att förbjuda genomfartsfabriken för lastbilar genom de båda tätorterna.

Genom att jämföra siffrorna från 2013 och 2015 kan nu vissa slutsatser dras om effekten på det beslut som verkställdes 1 september 2014. Den bild som siffrorna ger är splittrad.
– I Skillingaryd har vi inte märkt någon förändring överhuvudtaget. Däremot har den tunga lastbilstrafiken genom Vaggeryd minskat med 20 till 30 procent sedan de nya bestämmelserna infördes förra året, säger kommunens gatuchef Hans Göransson.

Han menar att förklaringen till att den tunga lastbilstrafiken inte minskat i Skillingaryd är att industrierna inte ligger samlade på en plats utan att de är fördelade över hela tätorten.
– Ökar produktionen i Sverige ökar också lastbilstrafiken till industrin. Men vi kommer att fortsätta att mäta trafiken för att få ännu tydligare siffror, säger Göransson.

Tung lastbil på väg ut från Vaggeryd.
Tung lastbil på väg ut från Vaggeryd.

 

4 KOMMENTARER

  1. Någon måste nog har blundat vid mätningarna? Jag ser dagligen tung trafik passera genom Vaggeryd ( från södra till norra rondellen och tvärtom ) när jag går rundan med hunden eller i mitt yrke. Varken ortens eller grannortens Åkerier tycks förstå innebörden av förbudet likväl även trafik från Hok mm. Dessutom har de flesta även svårt för 30-begränsningarna!!
    Tyvärr bara att konstatera att förbudet efterlevs mycket dåligt!

  2. Vem tror att lastbilarna skulle hålla hastigheten när färdtjänst och sjukresor inte gör det, jag har åkt i 70 genom Vaggeryd och 80 genom Skillingaryd………

  3. Håller helt och hållet med Birger,H.
    Pendlar till jobbet genom samhället och hamnar mycket ofta bakom tung trafik som åker hela sträckan mellan södra och norra rondellen på Jönköpingsvägen. Dessa lastbilar är inte särskilt noga med att anpassa hastigheten utan brukar snabbt dra ifrån vid 30-begränsningarna. När man sänker hastigheten till den tillåtna har man snart en lastbil någon meter bakom den egna bilen. Vissa kör då mycket nära i, vad det verkar, ett försök till att få mig att öka hastigheten. Märkligt och farligt betende av sk. yrkeschaufförer.
    Nu är inte ”yrkeschaufförerna” ensamma om att köra för fort. Även många privatbilister kör alldeles för fort vid våra skolor. Har ni verkligen så bråttom att det är värt riskerna?
    Tråkigt att tänka tanken men kanske är det hög tid för poliskontroller av både hastighet och genomfartsförbud.

LÄMNA ETT SVAR