Första mätningen i den nya konjunktbarometern för hela Gnosjöregionen genomfördes under sista veckorna i november.
Totalt 351 företag i alla branscher har svarat på frågor om orderläge, inköpsläge, personalläge, investeringar och framtidstro, berättar Nina von Krusenstierna som är koordinator i Gnosjöregionen, vilken omfattar kommunerna Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd.
Det är en trendmätning där företagen på en 5-gradig skala (-2; -1, +-0; +1; +2) anger hur man uppfattar det aktuella läget i det egna bolaget i förhållande till förändringar under de senaste 3 månaderna. Mätningen visar följande resultat:
Konjunkturbarometern har tagits fram för att på ett enkelt sätt kunna mäta ”temperaturen” på näringslivet i Vaggeryd, Värnamo, Gislaved och Gnosjö kommuner. Det är BGR Business Gnosjöregionen som står bakom mätningen.
Det är en trendmätning som visar på förändringar hos företagen av orderläge, inköpsläge, personalläge, investeringar och framtidstro över en 3-månadersperiod. Företagare och ledare i verksamheten skall på en femgradig skala markera hur man uppfattar det aktuella läget i det egna bolaget. Det handlar inte om att avläsa siffror och rapporter utan att svara på hur man uppfattar läget just nu.
Konjunkturbarometern.se har utvecklats av Manomino AB i samarbete med BGR Business Gnosjöregionen efter en modell som tillämpats av Vaggeryds Näringslivsråd sedan 1996. Erfarenheten visar på att mätningen mycket snabbt ger indikationer på förändringar i näringslivet.
Näringslivsbolagen tillsammans med BGR Business Gnosjöregionen ser konjunkturbarometern som ett värdefullt verktyg för såväl företagen som för det gemensamma utvecklingsarbetet. Genom att följa förändringar på marknaden kan vi snabbare och effektivare arbeta med riktade insatser mot företagen.
Nästa mätningen redovisas i februari 2016.