Regionens syn på framtidens tågtrafik

0

Region Jönköpings län är starkt engagerad i satsningen på de nya höghastighetsjärnvägarna. Jönköping blir en central knutpunkt för snabbtågen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Höghastighetsjärnvägen ger dessutom helt nya förutsättningar för arbetspendling, resande och transporter såväl inom länet som mellan Jönköpings län och regionerna runt omkring.

– Att inte ta vara på den möjligheten vore ett stort misstag, menar regionrådet Rune Backlund som också är ordförande i den politiska styrgruppen för Regionens arbete med höghastighetsjärnvägen.

Jönköpings län har fått 15 000 fler invånare under den senaste tioårsperioden och antalet pendlare över länsgränsen har också ökat. Med de nya höghastighetsbanorna beräknas tågresandet fördubblas jämfört med idag. Ett ökat resande och ändrade pendlingsmönster ställer krav på en ökning av kapacitet och standard, både i det befintliga järnvägsnätet och i framtida trafikknutpunkter.

Alternativa lösningar

Trafikverket har föreslagit en trafikeringsmodell där tågtrafiken är separerad mellan höghastighetsbanan och befintliga järnvägar. Konsultföretaget Sweco har på uppdrag av Region Jönköpings län gått igenom alternativa lösningar. Sweco föreslår i sin rapport en annan modell, med en integrerad trafik mellan höghastighetsspår och befintliga banor. Båda trafikmodellerna förväntas generera ny trafik och medföra omfattande åtgärder i infrastrukturen samt investeringar i nya tåg.

– En modell med integrerad trafik kostar visserligen mer, men en ökad tillgänglighet till höghastighetsjärnvägen är av stor betydelse för såväl arbetsmarknad och bostadsbyggande som människors livsmiljö i vår region, säger Rune Backlund. En integrerad trafikering är inget unikt för Sverige, tvärtom har de flesta länder en integrerad trafikering med genomgående tåg till och från regionala centra även på befintliga banor

Målen för Jönköpings län

Sweco har i sitt arbete fört en dialog med Region Jönköpings län, Jönköpings länstrafik (JLT) och länets kommuner, där målen har varit att

  • skapa en bättre tillgänglighet och se till att hela regionen kan dra nytta av höghastighetsjärnvägen
  • eliminera behovet av dubbla och därmed kostsamma stationer i Tranås och Värnamo
  • utveckla södra stambanans interregionala snabbtågstrafik i nord-sydlig riktning, och därmed fördela höghastighetsjärnvägens nytta även till orter som inte ligger i direkt anslutning till den av länet prioriterade föreslagna dragningen (scenario US 2B över Värnamo), till exempel Motala–Mjölby, Nässjö–Höglandet och Alvesta–Växjö–Älmhult
  • utveckla de interregionala stråken via Halmstad–Nässjö Järnväg till Halland och via Kust till kust-banan till Borås mot övriga Västsverige samt via Växjö till Kalmar och Karlskrona
  • balansera de regionala trafikströmmarna mellan Jönköpings båda knutpunkter och låta Nässjö fortsätta vara en stark knutpunkt.

Den 1 februari 2016 ska Sverigeförhandlingen lämna besked om vilken sträckning höghastighetsbanan kommer att få från Jönköping mot Skåne, via Värnamo och Ljungby eller via Alvesta–Växjö. Region Jönköpings län arbetar nu vidare tillsammans med länets kommuner och Länstrafiken (JLT) för att höghastighetsjärnvägens fördelar kommer hela regionen till del.

LÄMNA ETT SVAR