Representanter för Anderssons Mekaniska i Skillingaryd fick i kväll ta emot ett fint pris. Det var vid Möbelriksdagens avslutande galamiddagen som en rad priser delades ut till personer och företag inom branschen.
Årets Underleverantör – Anderssons Mekaniska
Motivering:
”Att göra under för sina kunder”, så beskrev någon underleverantörens unika roll i värdekedjan. Företaget som får denna utmärkelse har förstått sin roll. De arbetar bland många kunder med bibehållen integritet och har en vilja att utvecklas och tillföra värden på sin unika plats i värdekedjan.
Årets Möbelpersonligheter – syskonen Karin & Erik Lundh, ägare av Källemo AB i Värnamo
Motivering:
Genom att värna och vårda det andra ser som konst eller konstigt har de skapat en egen särart i Möbel-Sverige. Oväntade former, material och kombinationer har gjort att deras möbelverksamhet upplevts som halsbrytande innovationer. Med editioner och plaketter har möbelkonsten blivit attraktiva samlarobjekt i svenska hem. ”Hedra din fader och moder” är livsvisdom. I deras fall kan det ses som ett kännetecken på deras förvaltande av ett arv som kommer att leva länge än.
Årets Marknadsförare – String Furniture AB
Motivering:
Framgångsrikt företagande bygger på entreprenörskap, en vinnande affärsidé och förmåga att nå sin marknad. Årets marknadsförare tog sig an, en av många ansedd dödsdömd, produkt och gav den nytt liv. Med sin målmedvetna strategi har de hittat nya marknader och lyckats attrahera nya målgrupper. Deras satsning har kombinerat entreprenörens kreativitet och affärsmannens förmåga att göra storverk med det lilla. Att som detta företag nå ut med sin produkt och vinna konsumenter i alla åldrar är skälet till att de får priset som årets marknadsförare.
Årets Arbetsplats – Lammhults Möbel AB
Motivering:
Att förändra kan ibland ses som ett mål i sig. Hos årets arbetsplats är förändring ett redskap för att nå tydligt uppsatta mål. Det handlar om en process och ett arbete som påverkar och involverar alla medarbetare. Att skapa en ny fabrik i fabriken kräver mod och samarbete med ambitionen att underlätta för medarbetare och skapa ökad kundnytta genom effektivare produktionsflöden.
Årets Exportstrategi – SA-Möbler
Motivering:
Väl rotade i den svenska myllan och med en vilja att gå sin egen väg i företagandet har vinnaren till årets exportstrategi gjort resan ut i världen på sitt eget sätt. Ett email som många skulle avfärdat som skräppost blev dörröppnare till en värld av oanade möjligheter. Att med kulturförståelse och förmågan att vara sig själva i alla lägen visar de på den kanske största hemligheten till att nå nya marknader; lyhördhet och långsiktigt relationsbyggande.
Årets Nykomling – Zilenzio
Motivering:
Årets nykomling har funnits under några år. Enligt utsago verkar de i det tysta. Kanske det är därför de upplevs som ett fräscht tillskott i möbel- och inredningsbranschen. Fler och fler upptäcker företaget ju längre tiden går. Med ett tydligt produktsegment vill de bli ett begrepp och skapa miljöer där man kan lyssna lite mer och uppleva design för sina sinnen.
Årets hederspris – Åke Axelsson
Motivering:
Som en diamant formas av en mästares hand och de många facetterna reflekterar ljuset på olika sätt till sina betraktare. På samma sätt har han själv blivit en mästare. Han har formats och formgett om vart annat i och genom de projekt som han med varsam hand slutfört till nationens beundran. Barndomen i skogens närhet skapade en respekt för de naturnära materialen och ett ansvar för miljö och hållbarhet. Med en vilja och förmåga att formge för funktion kommer hans verk att beundras och brukas under lång tid och med största sannolikhet beskrivas som klassiker i kommande generationer. 2016 års hederspris delas ut till en man, vars hantverksskicklighet och känsla för miljöns och produkternas funktion och estetik har blivit ett begrepp i den svenska möbel och inredningsbranschen, ingen mindre än Åke Axelsson.