Vad kommer den nya höghastighetsjärnvägen som ska bli verklighet inom 20 år att innebära för Vaggeryds kommun?
Framför allt kommer ett antal hektar att tas i anspråk för den nya banvallen. Men den kan också medföra större möjligheter för spårbundna resor.
När allt är klappat och klart kommer kommunen att genomkorsas av tre olika järnvägar. Om det nu blir som planerarna har tänkt sig:
• Höghastighetståg som passerar genom kommunen i minst 320 kilometer i timmen utan att stanna.
• Regionala snabbtåg som stannar på en plats i kommunen.
• Det nuvarande lokaltåget på Y:et eller Värnamobanan.
Det blir alltså inte så att kommuninvånarna kommer att kunna kliva på höghastighetståget i kommunen för att sedan stiga av i Malmö eller Stockholm någon timma senare.
Men det kan mycket väl bli en ny kommungemensam station för de regionala snabbtågen på höghastighetsspåren som ska länka samman de större orterna i regionen. Dessa tågs uppgift blir att transportera passagerare till höghastighetstågens regioncentra, i vårt fall stationerna i Jönköping och Värnamo. Dessa tåg beräknas köra 250 kilometer i timmen.
Kanslichef Torbjörn Åkerblad skissade i höstas på denna regionstation och placerade den mellan Vaggeryd och Skillingaryd:
”Området mellan Skillingaryd och Vaggeryd har strategisk potential för att i en framtid bygga samman centralorterna… En station med anslutande snabb tågtrafik kan på sikt betyda att området närmast hållplatsen kan utgöra ett ”kitt” för de båda samhällena Vaggeryd och Skillingaryd. I första hand skulle det i anslutning till stationsläget kunna skapas attraktiva boendemiljöer i närområdena kring Lagans meandrar och mindre sjösystem. Ett redan starkt näringsliv som förenas med snabbare åtkomst till större tätorter skulle innebära ett betydligt större intresse för bostadsbyggnation i området. Vid ett målår 2035 eller 2050 skulle vissa funktioner som idag inte finns i kommunen kunna tillskapas. Antingen i anslutning till stationsläget eller i befintliga centra i Skillingaryd eller i Vaggeryd. Det kan handla om olika områden såsom handel, underhållning, skola, idrott eller något helt annat. Inledningsvis skulle en förväntad effekt kunna vara att centralorterna närmar sig varandra på ett sätt som i dagsläget inte är möjligt.
På längre sikt skulle ”den lilla staden” Vaggeryd och Skillingaryd kunna utvecklas till en modern, spännande ”radby” med kärnverksamheter fördelade på tre mindre sammanhängande samhällen med olika karaktärer. Vid ett växande samhälle kan interna allmänna kommunikationer underlättas vid en utformning som inte är koncentrisk utan mer typ ”radby”.
Problemet är förstås skjutfältet:
”Motstående intressen finns alltså gällande skjutfältet, vilket skulle påverkas av den föreslagna bansträckningen på östra sidan om E4. Området har också stora utmaningar som gör att denna utveckling till stor del inte ligger i kommunens händer. Det handlar dels om närheten till skjutfältet med dess bullerrestriktioner. Men också om att en stor del av området dessutom är samrådsområde för skjutfältet”.
Till Sverigeförhandlingens företrädare har kommunledningen försökt beräkna bostadsbyggande, värdestegring på fastigheter och beräknad restidsnytta 2035 med mera av en höghastighetsjärnväg.
I det svar som Vaggeryds kommun lämnade på senhösten 2015 skissades på en 50-procentig ökning av bostadsbyggandet per år, det vill säga ytterligare 25 lägenheter om året. Infrastruktursatsningar är nämligen gynnsamma för fastighetspriserna.
Restidsnyttan är svårare att beräkna men arbetspendlingen gynnas. Dessutom blir det oerhört mycket lättare att locka kompetens till kommunen.
En tredje faktor i sammanhanget är de gamla järnvägsspåren genom kommunen från slutet av 1800-talet. De kommer att finnas kvar. Här kommer det att ske en satsning mot fjärrblockering och elektrifiering som redan har inletts. Planerna på en ny sträckning för den gamla järnvägen mot Jönköping via Byarum-Tenhult istället för Tabergsådalen lever också vidare inom den regionala planeringen.
Nu återstår bara att vänta på vad som blir verklighet av Sverigeförhandlingen. Det tog till exempel närmare ett halvsekel innan planerna på en motorväg genom kommunen blev verklighet, från det att de första planerna presenterades efter Andra världskriget till invigningen 1993/94.