Det första beskedet från den så kallade Sverigeförhandlingen om de nya höghastighetsjärnvägarna är en delseger för Vaggeryds kommun. Den politiska ledningen i kommunen har nämligen stått bakom det så kallade Raka spåret. Alltså en sträckning från den nya stationen Jönköping Södra via Värnamo, Ljungby, Hässleholm till Malmö.
Nu stundar fler förhandlingar. Det är inte 100 procent säkert att Sverigeförhandlingen till slut väljer ”Det raka spåret”, men allt talar för det. Tanken är att uppdraget ska slutredovisas i december nästa år. Men avsikten är att man ska bli klar tidigare.
Det avgörande beslutet tas sedan av regering och riksdag.
Representanter från kommuner och regioner som lämnat in nyttoanalyser var idag inbjudna till Stockholm vid presentation och förhandlingsstart. Från Vaggeryds kommun deltar kommunalråden Allan Ragnarsson och Kenth Williamsson, kommundirektör Bengt-Olof Magnusson samt kanslichefen och ”järnvägsutredaren ” Torbjörn Åkerblad.
Varför valde då Sverigeförhandlingen Raka spåret? Fördelarna är uppenbara enligt en utredare:
• hög anläggningskostnadseffektivitet per kilometer
• få riksintressen för bland annat miljö
• byggbarheten är enkel
• antalet konstbyggnader få
• genomförbarheten är således mycket gynnsam.
Trots det talar omkostnader för hela projektet inom Sverigeförhandlingen på 350 miljarder kronor.