Det kommer att ske en stor förändring av posthanteringen i kommunen som dock inte ska beröra kunderna. Det är i mars som Postnord förändrar arbetet för de elva anställda i lokalerna i Vaggeryd.
– Brevbärarna kommer att utgå från Jönköping för det är där vi ska sortera färdigt, berättar Susanne Crona som är produktionsområdeschef.
Ansvariga chefer för posten till Vaggeryds kommun blir Anders Lindberg och Anna Råberg.
Susanne Crona berättar att grunden är att brevbärarna utgår från Jönköping men det är inte säkert att de bara delar ut post i Vaggeryds kommun utan det kan också ske i Jönköping.
Ett arbetspass med att dela ut posten i Vaggeryds kommun är beräknad till 6,5 timmar och man fyller upp med att jobba vid sorteringen i Jönköping eller dela ut post även där. Vissa dagar får man enbart dela ut post i Vaggeryd.
Viss inbesparing kommer att kunna göras på personalsidan då man inte verkar återbesätta en tjänst för en som snart går i pension.
Därtill sparar man lokalytor i Vaggeryd där en stor del i dag används för just sortering.
– Vi sparar också en tung transport om dagen, noterar Susanne Crona.
Tillkommer gör dock personalens resor från och till Jönköping men det är ju inget som drabbar Postnord.
Totalt sett minskar brevvolymerna i landet medan paketdelen ökar. Nu ska man samordna så att brevbärarn ska kunna ha med sig både brev och paket vid sina rundor.
Själva företagscenter som finns i samma lokaler kommer att vara kvar i samma omfattning som hittills. Därtill finns viss postverksamhet vid ICA Supermarket i Vaggeryd och Hemköp i Skillingaryd.
Jaha, och vad blir miljövinsten när brevbärarna först ska åka från Vaggeryd/Skillingaryd till Jönköping för att sen åka tillbaka och jobba och sen åka tillbaka till Jönköping igen för att avsluta dagens jobb och stämpla ut och sen åka tillbaka hem från jobbet….
Från Skillingaryd till Jönköping är det runt 5 mil ENKEL VÄG, så då blir bara resorna utan själva postutlämnandet 20 MIL/dag.
Istället för som det är nu kanske MAX 2-3 MIL/ dag där många inte ens använt bil utan kunnat gå eller cykla till jobbet……
Lägg därtill att ev ökad barnomsorg och längre dagar för alla…..
Rubriken är att Posten förändrar, inte förbättrar.
All förändring är inte bra. Som denna till exempel.
Det som redan är dåligt kommer att bli ändå sämre. Både för kunder och anställda.
Brevförsändelser minskar och därför måste ju givetvis Posten också förändras. Normalt brukar ju man försöka förbättra för kunderna om de lämnar en. men inte så posten, där försämrar man.
Tidigare fick vi vår post vid 11.00 till 12.00 tiden. Inte bra men inte helt galet. Numera efter sensate förändringen får jag min post mellan 16,30 till 17.00.
Jag brukar gå ut och ta in posten på förmiddagen, men nu för tiden är det gårdagens post jag tar in.
jag frågar brevbärarna om det har blivit bättre för dem men det har ju blivit värre. Dom säger att posten kommer 10.00 från Nässjö till dem och sen skall dom dela ut den.
Det är ju katastrof !!!!! Jag jobbade i min ungdom på posten och då var våra turer klara vid ungefär 10.00. Om vi skulle gå vår första tur vid 17.00 tiden skulle vi skämmas och troligen skulle vi få sparken.
Felet är inte brevbärarnas, de tycker jag synd om som får allt skäll. Felet ligger hos de politiker som bestämde att posten skulle utsättas för konkurrens. det är ju absurt Konkurrens. Ha ha det är ju ett skämt…… Vissa saker i samhället skall drivas av staten för de är livsviktiga. Till dessa hör Posten, Televerket och Järnvägen.
Visa mig en enda förändring inom dessa områden som förbättra tillvaron för kunder eller anställda och varit till medborgarnas fördel. Nej de enda förändringar som genomförs är till för att göra ägarnas plånböcker större.
Jag får väl göra en travestering av en känd historisk mening:
EN SÅDAN FÖRÄNDRING TILL OCH VI ÄR FÖRLORADE.
Detta gäller både kunder och anställda.
Jag förslår att all postverksamhet omedelbart återgår i statens händer.
Lasse Olsson
Ekesås
Detta med depåkontor blir allt vanligare i Sverige.
Vi brevbärare tyar inte längre….
Om en utdelningsrunda är planerad att ta 6.5 timme så tar det förmodligen 8 timmar med tjock reklam eller för en ovan person.
Idag har brevbärarna sällan eller ingen möjlighet att klara sina rundor i tid om man inte bryter mot både trafikregler och Postnords egna regler om att inte plocka i post under färd.
Vi knäpper bilbältet bakom ryggen för att slippa bältesvarnaren.
Små ellbilar och mopeder har tillstånd att köra på trottoarer och gångvägar men det gör vi även med bilarna för att slippa kliva ur.
På vårt kontor har man till och med lagt en runda så att vi kör MOT enkelriktat för att spara tid.