Nu ska Skillingaryd få den första laddstolpen. Det är organisationen Klimatklivet som har beviljat ett bidrag på 65 000 kronor.
Klimatklivet som är en statlig satsning har fått sammanlagt 105 ansökningar som ska förbättra Sveriges laddinfrastruktur för elfordon. De ansökningar som hittills fått investeringsstöd ger 1650 nya laddpunkter som kan ladda de över 16 000 elfordon som finns i Sverige. Enligt uppgift ska den placeras vid Hemköp och få två kontakter.
Fler laddstolpar behövs eftersom utvecklingen i kommunen varit långsam. För tre år sedan hade vi en opinionsmätning på gamla2016.skillingaryd.nu där det vägde helt jämnt mellan förespråkare för laddpunkter och motståndare.
När kommunen i den vevan, januari 2013, skulle åta sig vissa förpliktelser inom elbilssatsningen Grenn Charge gick fem ledamöter i kommunstyrelsen emot. Målsättningen med medlemsskapet är att kommunen ska investera i fem till tio elfordon, fem till tio laddstolpar och lika många utrustningar för säker laddning i hemmen och på arbetsplatser. Dessutom skulle en snabbladdningsenhet installeras under 2013 eller 2014.
Detta hade hänt dessförinnan:
I juni 2012 fick Vaggeryd sina allra första elbil genom företaget Elbyrån.
I december samma år fick den kommunala verksamheten sin första elbil. Den fick sitt garage på reningsverket.
Laddstolpe finns sedan förra året också vid Coop i Vaggeryd.
Det var bra, hoppas att min kontakt passar!
Dessvärre så kör de som beslutar om laddstolpar inte elbil själva och sätter därför upp fel stolpar på fel platser.
Det är inte många av de statligt/kommunalt betalda stolparna jag har kunnat använda hittills, dessa stolpar står tomma och outnyttjade och ger bara elbilen ett dåligt rykte.
Borde vara krav att de som beslutar om laddplatserna kör elbil i minst ett halvår för att förstå hur och var man laddar.