Nya bron låter vänta på sig…

0

 

Delvis avstängt. Så här har det sett ut sedan augusti 2014. Och så kommer det att se ut även nästa år.
Delvis avstängt. Så här har det sett ut sedan augusti 2014. Och så kommer det att se ut även nästa år.
Egentligen är det fråga om två broar. Den närmast kvarnen fungerar som vattenintag för elproduktionen. Den bortre bron ägs av kommunen.
Egentligen är det fråga om två broar. Den närmast kvarnen fungerar som vattenintag för elproduktionen. Den bortre bron ägs av kommunen.

Samrådet kring Kvarnen och Kvarndammen i Vaggeryd klargjorde att det kommer att ta lång tid innan bron kan öppnas igen. Det blågula bandet kommer sannolikt att klippas först i början av år 2018.
Vid det laget har det gått tre och ett halvt år sedan dammbrottet som tömde Kvarndammen i slutet av augusti 2014. Då visade det sig att brokonstruktionen var helt underspolad och dessutom hade otillräcklig bärighet eftersom den mer eller mindre hängde i luften. Sedan dess har den endast varit öppen för gångtrafikanter och cyklister.
Byggtiden för de båda broarna beräknas till mellan tre och sex månader. Dessförinnan ska alla byråkratiska hinder var undanröjda. Två så kallade plattbroar i betong ska byggas om; dels den över vattenintaget till kvarnen närmast byggnaden, dels själva bräddavloppet som kommunen äger.
Men det hela handlar inte bara om brobygge. Det är nämligen inte där som skon klämmer:
Småkraftverk saknar oftast vattendom. Därför söker nu kommunen och kvarnägaren Stefan Svedbom gemensamt om vattendom för att helt legalisera elproduktionen och reglera vattnet i dammen.
Kvarnverksamheten äger idag fallrättigheterna plus ett servitut för själva kanalen till den turbin där energiutvinningen sker.
Vägen, inklusive bron, ägs av kommunen. Men de kommunala rättigheterna består av endast en gång- och cykelväg.
Rättighet att använda bron för biltrafik får endast Christina och Ronny Randow som bor i ”Frändas”, alltså den röda villan söder om Kvarnen, samt varutransporter till kvarnen. Det blir alltså inte någon ny infart till bostadsområdet i sydväst.

Det som ska göras är att bygga nya broar. De sker ”i torrhet” genom att man schaktar ned till berget för att sedan kunna dubba fast bron i berget. Därmed försvinner risken för underspolning.
Under arbetets gång kommer trafiken att ledas förbi på en provisorisk gångbro över västra delen av dammen.
Det ska också byggas en ny tätningsmur som skyddar vägbanken, vandringsled för fisk samt erosionsskydd i Lagan.
Själva bron blir något bredare än tidigare och ska mäta sex meter.
Det som tar tid är beslutet i länsstyrelsen och miljökonsekvensbeskrivningen. Enbart tidsåtgången för tillståndshanteringen hos miljödomstolen beräknas till sex månader.
Lägg därtill den tid det tar att ordna upphandlingsfrågorna kring entreprenörerna.
Så fort vårfloden är avklarad nästa år beräknas man sätta igång. Men de ofta höga flödena under sommaren kan rubba tidsaxeln. I bästa fall är man klara i slutet av nästa år.

LÄMNA ETT SVAR