I lördags samlades närmare 50 personer på Stiftsgården Tallnäs för att delta i ett seminarium kring landsbygdens skolor. Arrangör var riksorganisationen ”Hela Sverige Ska Leva” på initiativ av Landsbygdsupproret i Vaggeryds kommun.
Föredragshållare var Magdalena Cedering, filosofie doktor i kulturgeografi vid Uppsala universitet, som föreläste om sin egen som andras forskning kring små skolor
och landsbygdsskolor. Deltagarna fick ta del av såväl styrkor som svagheter hos små skolor samt konsekvenser för lokalsamhälle och barn vid skolnedläggningar.
Jonas Ekdahl från landsbygdsupproret sammanfattade dagen så här:
– De tydligaste fördelarna med små skolor som forskningen pekar på är en mindre segregation, påtagligt mindre mobbing, åldersblandad lek på rasterna, mindre elevgrupper i naturnära läge, större engagemang kring skolan hos föräldrar med mera. Utmaningarna för små skolor ligger vanligtvis i sämre tillgång till hjälpmedel och tillvalsmöjligheter samt att vi under senare år inte utbildar lärare med så bred kompetens som
är önskvärt på mindre skolor.
– Magdalenas forskning kring konsekvenserna för lokalsamhället och barn vid skolnedläggningar visar att de främsta förändringarna är längre resor
och restider, trötthet och huvudvärk hos många barn första året i ny skola, sämre disciplin och minskade fritidsaktiviteter på grund av längre dagar och trötthet samt hur de sociala kontaktytorna försämras vid skolnedläggningar på landsbygden på grund av det nav som skolan utgör, konstaterar Ekdahl.
Dagen sammanfattades av Irene Oskarsson från ”Hela Sverige Ska Leva” med orden: ”Om vi för tio år sedan hade vetat vad vi fått höra om idag så hade världen sett annorlunda ut”
Vet åtskilliga barn som blivit mobbade på Åkers skola.