Skolprojekt klubbat för 144 miljoner

21

I stor enighet har barn- och utbildningsnämnden fastslagit den omdiskuterade lokalplanen för skolans utveckling under de kommande åren.
Den beräknas preliminärt kosta cirka 144 miljoner att förverkliga vilket också säger en hel del om digniteten på ärendet.
Kommunfullmäktiges ordförande Christer Holmgren som dessutom är ledamot i nämnden var mycket nöjd.
– Det är oerhört glädjande att Femklövern och oppositionen har kunnat enas om detta. Det handlar ju en om kraftsamling som säkerställer skolans utveckling under de komma tio åren, säger han.
Barn- och utbildningsnämndens ordförande Jenny Larsen beskriver vad som ska ske i korta ordalag:
– Vi behöver först och främst en högstadieskola för årskurs 7 till 9 i Vaggeryd, men säger inget om var denna skola för 55 miljoner ska byggas. Den frågan avgörs i kommunstyrelsen, säger hon.
– Det är viktigt att börja arbetet med lokalerna i rätt ända så att vi sedan kan starta en byggkedja så att man har någonstans att flytta.
Sak samma gäller landsbygdsskolorna. Jenny Larsen hoppas på byggstarter när fullmäktige fattat beslut i maj.
• Bondstorps skola ska renoveras och byggas om till F-3-enhet. Preliminär kostnad är 3,4 miljoner.
• Åker–Klevshult  och Hok–Svenarum bildar var sin enhet för F–3 och 4–6 efter renoveringar  och tillbyggnader. Kostnaderna för i det första fallet blir runt fyra miljoner, i det andra närmare 19 miljoner.
Larsen menar att landsbygdsupproret, som pekat på att beslutet om att landsbygdsskolorna ska finnas kvar endast gäller mandatperioden, inte behöver vara oroat:
– Vi gjorde ju inte så stora satsningar om vi inte trodde på landsbygdsskolornas stora betydelse, säger hon.
I övrigt gäller följande för de olika skolorna:
• Götafors i södra delen av Vaggeryd byggs ut till F-3-skola. Pris: 5,6 miljoner.
• En ny förskola byggs  Hok i anslutning till de nuvarande lokalerna för tre miljoner.
• Sörgårdsskolan i Skillingaryd ska vara F-3-skola.  Gamla Sörgårdsskolan rivs.
• Hjortsjöskolan i Vaggeryd blir F-3 och 4–6-skola för 13 miljoner.
• En ny F-3-enhet uppförs för 14 miljoner vid Fågelforsskolan, antagligen i kvarteret Haren  invid stora parkeringsplatsen. Ett annat alternativ är Läkargatan där kommuns äger mark.
• En ny förskola byggs i Vaggeryd för 15 miljoner, sannolikt vid Södra Park-bron. Men placeringen är inte huggen i sten.

Jenny Larsen, (KD) ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Jenny Larsen, (KD) ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

21 KOMMENTARER

  1. Ja 1445 miljoner till skolan låter bra. Men jag som anklagas för att vara Skillingarydsvän reagerar verkligen på fördelningen mellan södra och norra kommundelen. Enligt mina beräkningar ska 114 miljoner gå till norra kommundelen och 18 miljoner till södra kommundelen. Men enligt mina beräkningar fattas det 13 miljoner av de 144 miljonerna, går de till administration eller vad?.
    Men man kan se från olika sidor som skillingarydsbor. Eftersom det satsas så mycket i norra kommundelen och så lite i södra kommundelen så kanske det innebär att folk i södra kommundelen redan är utbildade så att nästan alla utbildningsinsatser måste läggas i norr

  2. Det kanske är rätt prioriteringar, jag vet inte, men allt tydligare är ju att fokus är på norra kommundelen.
    Nu väntar vi bara på att kommunhuset behöver förnyas och ha en lämpligare placering.
    Hög tid att somliga folkvalda gör sina röster hörda.

  3. Ja du Nils, finns det en lämpligare placering kommunhuset än nuvarande. Närhet till buss- och tågstation, gångavstånd till minst 8 matställen som serverar dagens rätt, närhet till motorvägsavfarter, krypavstånd till apotek, vårdcentral och Systembolag, så jag vet inte någon bättre placering

  4. Jag tycker det är superbra att man tänker till hur man skall satsa på skolan. Blir nästa steg att rekrytera personal så att det räcker till att täcka upp för att ”Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.” För i dagsläget är det verkligen INTE så det är i Vaggeryds kommun. Rektorerna (skolledarna) tvingas idag pussla med sin personal för att kunna täcka upp de mest akuta behoven – vilket gör att fler och fler barn mår dåligt. Barn med särskilda behov slutar inte vara barn med särskilda behov för att det inte finns pengar i kommunen. Men som sagt; jättebra att man satsar på skolan – då måste man ju rekrytera fler pedagoger och göra Vaggeryd/Skillingaryd till attraktiva kommuner att arbeta i…eller???

  5. Har man verkligen utrett effekten av att ha kvar alla landsbygdsskolorna? Låter ineffektivt nyttjande av skattemedel och vad är egentligen de positiva effekterna mer än att föräldrarna blir nöjda? Synergieffekterna borde ur alla aspekter bli bättre på en större skola.

  6. Det kostar nog nån miljon att riva Sörgårdsskolan, du får plussa på det på södra kommundelen Linus….
    Bra att det satsas på skolan!

  7. Varför är det ingen som kommer på att använda det fina området söder om Kinnarps till en ev. ny högstadieskola.
    Cykelavstånd för både Vaggeryds och Skillingarydseleverna.Bra för eleverna att få röra på sig när de sitter inne så mycket.Sedan har Kommunen planer på att göra friluftsområdet i ordning utmed Fågelforsdammen.
    Ingvar Egerhag

  8. Vaggerydsbo, varför inte lägga ner alla skolor i kommunen och bussa in barnen till Jönköping och Värnamo?
    Centralisering leder sällan till något gott.
    Jag tror inte bara berörda föräldrar är nöjda. Tror också barnen är mycket nöjda. Men dom kanske inte är så viktiga för dig, Vaggerydsbo?
    För mig är det en självklarhet att de ska vara kvar.
    Det får gärna kosta.

  9. Har man budgeterat för skolskjuts också? För ingen vill väl att de barn som inte går på fritids åk 4 ska cykla eller gå i trafiken utan vuxna från Femkampen och områden runtomkring ner till Fågelforsskolan? Hur ska alla få plats på en redan trångt Fågelforsskola? I år kommer barnen gå även åk 5 på Sörgårdsskolan något både barn och föräldrar är glada för. F-3 innebär alltså att barn som ska fylla nio ska behöva lämna sin trygga undervisningsmiljö för en annan stor skola, det tycker jag är orimligt och hemskt ur enskilda barns perspektiv, särskilt de som redan har det lite tufft.

  10. Bläcket hann torka i alla fall innan bydravlet drog igång, en del argument tokigare än andra. Vad kommunhusets placeting i förhållande till Bolaget har med skolan att göra har jag svårt att se sambandet med. Att det satsas mer i Norra delen så är detta en logisk utveckling iom att folk flyttar in i Norra delen och då är drt ju ganska lämpligt att det utökas där eller hur? Tycker det är en bra satsning som görs för våra barn men jag känner en stor oro över lärarna som inte finns! Lägg ner om skolskjuts etc för så hemskt mycket längre blir det väl inte och hur många barn går från utkanterna? Motion är bra och här blir den naturlig eller så får väl föräldrarna köra de små som på Fågelfors? Bra satsning som taktar upp kommunen och inger framtidstro trots diverse svartmålare.

  11. Satsa på skolan!
    Precis som Eva skriver är nog innehållet det som är viktigtast i skolan, inte lokalerna. En trygg miljö och småskalighet är nog viktigt. Att ha landsbygdsskolor i en landsbygdskommun är naturligt. Allt har ju naturligtvis sin gräns för när det blir ekonomiskt ohållbart.
    För mig är det ganska uppenbart vad som borde göras, 55 elever söker Fenix Gymnasiet, samtidigt som en ny 7-9 skola behövs i Vaggeryd.
    Det är nog dags att inse att vi är en för liten kommun för att ha en Gymnasieskola. Låt eleverna åka till Jönköping eller Värnamo och låta våra klasser 7-9 ta över lokalerna.
    Det minskar investeringarna med 55 miljoner och kostnaderna för gymnasie-elever minskar antagligen också.
    Märkligt är att inget uttalas om driftsbudget, den ökar också med nya investeringar.
    -Ca 10% av investerat kapital brukar man räkna. När är någon villig att ta upp detta? Blir det man tagit investeringsbeslut och bygget är på plats, när ingen kan säga nej?

  12. Jag hade gärna sett en helt ny förskola i Hok där förskolans alla avdelningar ligger tillsammans och inte utspritt som det gör idag. Det hade underlättat, men drömma kan man ju alltid göra!

  13. Observer,
    Du har ett profilnamn som stämmer dåligt med verkligheten.
    Att det växer i norra kommundelen är bra men det beror ju på just vad hela diskussionen handlar om.
    Det satsas ojämlikt inom kommunen.
    Ta du din cykel och cykla iväg till Jönköping.
    Motion är ju nyttigt.

  14. 19 miljoner till Hok-Svenarums skolor…..? För föräldrar på landsorterna har detta blivit en prestigefråga, de pratar om fördelarna med närhet och trygghet. De blundar för det som alla andra vet, speciellt politiker och lärare som har vetenskapen om att det finns fler nackdelar än fördelar. Alltså att:
    – Visst elverna bor nära skolorna, men missar gemenskapen som sker i Vaggeryd/Skillingaryd. De äldre eleverna går omkring suckande och längtar till de stora skolorna. DET är att känna närhet.
    – Jätteviktigt är det att allmänheten förstår att det inte är alls tryggare på en mindre skola, istället är det pest och pina för de barn som är utanför och ska försöka hitta kompisar i miniklasser. Elever på stora skolor bekräftar i enkäter att den stora fördelen är att det alltid finns kompisar att vara med. DET är trygghet för våra elever.
    – På små skolor är det väldigt skört när någon personal är borta, vikarie blir en ung outbildad (om den har körkort och vill åka ut i skogen). På större skolor kan andra pedagoger lättare hoppa in som eleverna känner. DET är trygghet för våra elever.
    PLUS
    – Små skolor får mindre budget att arbeta efter (såklart), men det betyder också att det är svårt att kunna köpa material som kostar mycket. Detta påverkar kvalitén på undervisningen.
    – Små gamla skolor har inga anpassade lokaler. Detta påverkar kvalitén på undervisningen.
    Som sagt, detta vet lärare men de kan inte gå ut offentligt och säga detta. Politiker vet också detta men blir nervösa när några skricker högt och hotar med media. Så nu vann föräldrarna och komunenen slänger pengar till något som majoriteten inte tror på. SUCK!

  15. Helt rätt Mats, brukar annars sällan hålla med dig. Varför är det så bra för oss med eget gymnasium. Har aldrig fattat det. Billigare med Värnamo och Jönköping så låt barnen gå där.

  16. Fenix gymnasium skulle aldrig byggts.
    Det var något som politiker tyckte hörde hemma i en kommun av vår storlek.
    Elever väljer linjer som kanske inte är deras förstaval för att istället kunna gå i Jönköping och Värnamo.
    När man är 16/17 år behöver man komma ut.
    I 7/8 års åldern är det tryggt bo nära.
    Bit i den, Vaggerydsbo.

  17. Satsa på nya skolor………….
    Jag tror inte du att du förstått vad det innebär att veta/känna den du tyr dig till. Hela ditt inlägg är en motsats till det jag känner om jag ska var trygg. Jag skulle vilja dra det så långt att säga att den som inte är trygg i en liten grupp har andra problem som ska handskas med på andra sätt, med andra ord är man udda/utanför oavsett i vilken grupp du befinner dig i. Det har man rätt till att vara och få hjälp med, men det har inget med resonemanget om landsbygd skolor att göra. Det du resonerar om är ett helt annat problem.
    Tack Maria, kul att man kan överraska :-)
    Helt riktigt Nils!

    • Jag förstår hur du resonerar. Elever kan naturligtvis vara ”udda” både på mindre och stora skolor. MEN på en större skola har du möjlighet att hitta en annan ”udda” elev och känna trygghet tillsammans. Ibland flyttar ”udda” elever från små skolor just för att de känner sig annorlunda trots skolans gedigna arbete, när de kommer till en större skola mår de ofta mycket bättre eftersom de smälter in i det stora. (Varför flyttar många vuxna till Stockholm, tro du?) Jag förstår att du väl i ett föräldraperspektiv, men från ett lärarperspektiv som ser den komplexa elevgrupper så är den betydligt mer komplicerat att arbeta med en liten grupp för att stoppa utanförskap samt att bryta elevkonstellationer som påverkar varandra negativt. I en större grupp kan du lättare hitta ”positiva” ledare som kan påverka negativt beteende. Procentsatsen blir ju större. Jag tror att den gamla bilden av idylliska landsortsskolor lever kvar, man önskar och vill tro på den, men blir besviken om man kommer den nära. Men jag förstår att du vill väl med dina tankar.

LÄMNA ETT SVAR