Idag sattes spaden bildligt talat i jorden för ett jätteprojekt: Det handlar om mötesplats Båramo som är kostnadsberäknad till 66 miljoner kronor.
Nya järnvägar, även om det i det här fallet ”bara” handlar om ett kilometerlångt spår, är sannerligen inte billiga att bygga. Förklaringen till den höga kostnaden ligger i de avancerade säkerhetssystemen, så kallad fjärrblockering som kommer på plats samtidigt med den nya banvallen och den nya rälsen.
Fjärrblockering innebär att trafiken på spåren övervakas från en kommandocentral i södra delen av landet. Därifrån styrs fjärrblockeringen med hjälp av mötesplatser som den vid Båramo. Mötesplatserna gör det möjligt för tåg att mötas mellan stationerna istället för att så stilla vid plattformarna och vänta på tåg som färdas i motsatt riktning. Därmed höjs hastigheten samtidigt som restiden förkortas.
När nyheten om Båramo-satsningen presenterades för drygt två år sedan låg kostnaderna på dryga 30 miljoner. Men när dåvarande landstingsfullmäktige fattade beslut i mas 2014 hade kostnaderna skjutit i höjden till sammanlagt 66 miljoner kronor.
Det är tur att det inte är deras egna pengar
Ännu mera tur att det inte är en höghastighetsbana. Då hade säkerligen prislappen legat på det 10-dubbla. 660 mille!!