Det händer mycket kring järnvägen

0

Just nu händer mycket kring järnvägen, framför allt kring Skillingaryd. Norr om Skillingaryd byggs alltså ett kilometerlångt mötesspår för stora belopp och mellan Skillingaryd och Klevshult växer nu nya vägar och en viadukt fram för jättebelopp.

Från Klevshult och upp till Almesäng byggs en helt ny väg alldeles intill spåret. Den knyter samman de gamla tillfartsvägarna över järnvägen till Fryebo, Rosenberg och Almesäng. Söder om Almesäng byggs en viadukt över järnvägen så att den nya vägen planskilt kan korsa järnvägsspåret.

Dessa arbeten ska vara genomförda lagom till semestern och ingår i betydligt större satsning som görs på Y:et som är samlingsnamnet på järnvägarna mellan Jönköping, Nässjö och Värnamo.

Det som händer är följande enligt Trafikverket; fyra delprojekt för sammanlagt 275 miljoner. För den summan får man en hel del:

  • Nässjö/Jönköping – Värnamo fjärrstyrning Y:et.
  • Båramo ny anslutning i norr.
  • Hörle nytt mötesspår.
  • Skillingaryd-Värnamo hastighetshöjning till 140 km/h.

I detalj innebär det:

• Fjärrstyrning Y:et.

Idag styrs trafiken manuellt av tolv tågklarerare som sitter längs sträckan.De ska bort:

  • Linjeblockering byggs ut. Detta ger ökad säkerhet.
  • Samtliga signalställverk ska utföras/anpassas för fjärrblockering.
  • Mötesmöjlighet i Hörle och Båramo tillsammans med en mellanblocksignal på sträckan mellan Månsarp-Vaggeryd bidrar till ökad kapacitet och tåglägen.
  • Sträckan kommer att fjärrstyras från tågledningscentralen i Malmö.
  • Nytt stomnät ska nyetableras på sträckan Jönköping-Vaggeryd.
  • Båramo
  • Båramo uppgraderas till driftplats och nytt mötesspår byggs för att klara möte mellan längre tåg samtidigt.
  • Mötesspåret med tillhörande terminal ska byggas in i Skillingaryds befintliga signalställverk.
  • Nytt teknikhus.

• I Hörle

Nytt signalställverk modell 59 byggs och blir därmed driftplats med mötesmöjliget, dock utan resandeutbyte.

  • Befintligt sidospår uppdateras till mötesspår.
  • Nytt teknikhus ska anordnas.

• Hastighetshöjning

22 plankorsningar finns idag på sträckan mellan Värnamo och Skillingaryd. 15 av dem har inga  säkerhetssystem.

  • Ett stort antal plankorsningar kommer att stängas och ersättas av parallellvägar fram till befintliga plankorsningar med skydd eller nya vägportar.
  • Hastigheten höjs till 140 kilometer i timmen på de sträckor där det är möjligt.
  • Säkerheten ska förbättras i de plankorsningar som inte slopas.
  • y-et-160419-kb

LÄMNA ETT SVAR