Ombyggnaden av Järnvägsgatan avslutas

13

Nu är det klart för nästa steg i ombyggnaden av Järnvägsgatan och Storgatan i Vaggeryd. Med start denna vecka  och fortsättning fram till midsommar kommer tekniska kontoret att avsluta det arbete med Järnvägsgatan i centrala Vaggeryd som påbörjades i höstas.

Man kommer också att anlägga en gång- och cykelväg längs södra delen av Storgatan, mellan järnvägsövergången och Östergatan.

Abetena ingår i tekniska kontorets uppdrag att utveckla Vaggeryds centrum. Utgångspunkt är den idékatalog som antogs av kommunstyrelsen för tre år sedan.

De togs fram tillsammans med Vaggeryds Näringslivsråd och handlarföreningarna och finns tillgänglig på kommunens hemsida.

Kommunen sammanfattar tankarna så här: ”Målet med arbetet har varit att i idékatalogens anda ge förutsättningar för ett centrum som är en naturlig mötesplats för människorna i Vaggeryd. En plats för aktiviteter och handel. En plats som är trygg och trivsam, och där man gärna stannar en stund extra. Ett attraktivare gaturum ska skapas genom att ge förutsättningar för större variation under året. Syftet med ändringarna av Järnvägsgatan är att ge större utrymme för gångtrafikanter och cyklister där större samverkan mellan trafikgrupperna eftersträvas inom gångfartsområdet. Fordonstrafiken kommer även fortsättningsvis att vara enkelriktad. Cyklister kommer att få cykla åt båda riktningarna. Parkeringsplatserna är längsgående för att ge andra trafikanter större utrymme. Det arbete som kommer att färdigställas under våren är att justera stensättningen, plantera träd och att placera ut blomsterdekorationer, bänkar, cykelställ etcetera”

centrumutvecklig-160426-kb

13 KOMMENTARER

  1. Längsgående P-platser. Vilket hjärnsläpp av Tekniska utskottet och vilken fantastiskt fånig förklaring, ”ge andra trafikanter större utrymme”. Vilka andra trafikanter? Gatan är ju enkelriktad!!! P-platser är ju redan nu en bristvara, så varför minska antalet P-platser genom en helidiotisk längsgående placering, som dessutom gör det svårare att parkera. Det som behövs är större utrymme för ”Friska hjärnor” i Tekniska utskottet!!!!!!!!

  2. Blir bra med cykelbana på storgatans breda trottoar, nu vet ingen riktigt vad som gäller där.
    Vi kan också hoppas att vi slipper onödig kantsten vid alla tvärgator så det går mjukt vid övergångarna, vilket inte är fallet på Boarpsvägen där halva cykelvägen har kantsten vid tvärgator. Snyggt kanske, men inte praktiskt för cyklar, vagnar, snöplogar.

  3. Tanken är ju jättegod och i stort helt ok, däremot är de längsgående parkeringarna en tankevurpa. Finns gott om plats för gående och cyklister även om man parkerar på snedden som tidigare så där skulle jag gärna se att man gick tillbaka till tidigare system. Bilden ovan talar sitt tydliga språk, alla har parkerat på det sätt som känns naturligast och mest logiskt….

  4. Längsgående parkering är ett skämt !! Det är aldrig någon som kommer att försöka fickparkera mellan bilen längst fram o bilen längst bak således är det bara att försöka fickparkera el. skita i det vilket jag tror att många gör, så där blir det en parkeringsplats ”över”. Hur tänkte dom !!!!!

  5. I Kommunfullmäktige röstade vi enhälligt igenom en höjning av felparkeringsavgifter i kommunen, gällande från 1:a juni.
    Det kan vara på sin plats, då det är ett problem med trafikfarlig parkering på huvudled, som exempel.
    På just denna gata är det inget problem. Hastigheten är reglerad till gångfart, dvs 7 km/h. Så varför göra färre parkeringar? För att visa vem som bestämmer?
    Kanske skulle vi införa en avgift för felbyggda parkeringar också?
    Eller måla dit rutor som utnyttjar gatan på bästa sätt, för både gångtrafikanter, cyklister och bilister. Svårare kan det inte vara. Det finns gott om plats!
    Bilden är ju underbar, man kan skönja 5 bilar, alla med en potentiell bot på 600 kr, efter 1:a juni.

  6. Jag kan tänka mig att skriva ut felparkeringsavgifter efter den 1:a juni.
    Så mycket pengar det skulle bli.
    Det är perfekt att parkera rakt med gatan som skylten säger. Det är många ”bilister” som ska parkera upp på gåbanan med sina bilar. Troligen har dessa bilister något glapp i synöverföringssystemet till hjärnan.
    Har börjat med att gå mitt i körbanan för det är bilisterna som skall anpassa sig till dom gående. Som sagt det är bara 7 kmh som gäller.

  7. Hmm, många olika åsikter om detta.
    Personligen så tycker jag att det var ett misstag att släppa på biltrafiken igen på Järnvägsgatan. Efter den långa avstängningen pga. byggtiden så hade de flesta vant sig vid att parkera på de andra parkeringar som faktiskt finns. Om det nu ska vara några parkeringar längs med gatan, oavsett vilket håll dom är på, så borde det räcka med handikappparkeringar. Vi andra med hyfsat friska ben orkar säkert gå de meter det hanldar om från ICA- och COOP-parkeringarna.
    Dom som envisas med att parkera utanför dörren på livsmedelsaffärerna kommer att göra detta oavsett hur många parkeringar det finns.

  8. ”Parkeringsplatserna är längsgående för att ge andra trafikanter större utrymme.” Vansinne. Vem sjösatte det här? Varför var det ingen som tänkte efter före?

  9. Det är jobbigt att konstatera, att man har fel och ändra sig men i detta fallet skulle nog tekniska vinna på det, vad gäller de ”raka” parkeringarna. Tänk efter innan det slutförs.

    • För min del promenerar/cyklar jag hellre och parkerar jag framme så sker det på den stora ICA-parkeringen så för mig handlar det inte om att det är jobbigt att gå.
      Det jag vänder mig emot är att man krånglar till det med fickparkering i onödan, för min del får man gärna stänga av vägen helt för biltrafik men så länge både bilar/cyklister och gående skall samsas så bör man göra det så smidigt som möjligt att parkera.

LÄMNA ETT SVAR