Årets version av Öppna Jämförelser för grundskolan placerade Vaggeryds kommun i elitserien bland landets kommuner. Det var alltså inte så förvånande att glädjen stod högt i tak i förvaltningschefen Stefan Hagströms tjänsterum när den politiska ledningen och förvaltningsledningen gemensamt firade resultatet och analyserade för brinnande livet.
Där mötte vi förutom förvaltningschefen själv, som snart går i pension och som nu gör det som vinnare, också biträdande förvaltningschef Carina Sandberg och verksamhetschef Katarina Friberg samt de båda ledande skolpolitikerna Jenny Larsen (KD) och Roger Ödebrink (S).
Aldrig tidigare har vi skådat så många leenden samtidigt på denna begränsade yta.
– Dessa resultat är oerhört glädjande. Därför känns det angeläget att ge personalen en stor eloge. Det är personalen som har gjort jobbet, slog Hagström fast.
Men det finns andra som också bör ta åt sig äran, menar nämndordföranden Jenny Larsen (KD).
– Vi har ett gott ledningsteam som kompletterar varandra jättefint, menar hon.
– De har ju byggt en organisation som andra förvaltningar tittar på, det säger det mesta. Ledningen har helt enkelt fokuserat på rätt saker.
Det bästa med jämförelserna är att det också går att peka ut vinnarna.
– Det är eleverna som är de stora vinnarna. Barnen och samhället, underströk Katarina Friberg.
Men man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden för att erinra sig stora budgetunderskott och usla resultat i mätningar.
2011 dippade Vaggeryds kommun rejält i grundskolans Öppna jämförelser från Sveriges kommuner och landsting. Knappt 70 procent nådde då kunskapskraven. Motsvarande siffra för 2015 är 86,6 procent!
Något har alltså hänt under dessa fem år. Förklaringen? Kanske finns den i omorganisationen från år 2012.
Roger Ödebrink (S), före detta nämndordförande, numera vice ordförande, beskriver 2011 och 2012 som de roligaste åren under hans tid som skolpolitiker.
– Innan dess var min upplevelse att vi politiker i för stor utsträckning sysslade med cykelställsfrågor, menar han.
– Så vi gjorde ett omtag, satte de övergripande målen och lät sedan professionen se till att vi nådde dessa mål. Det var inte helt lätt eftersom man som politiker är van vid att peta och styra. Men det är ju hos förvaltning och lärare som professionen finns. Det är där jobbet ha gjorts.
En annan förklaring kan vara samarbetsklimatet rent politiskt som banade väg för förändringen. Talet om ”Bun-partiet” innehåller en hel del sanning.
– Det har sedan länge funnits en väldigt pragmatisk syn inom barn- och utbildningsnämnden med elevernas bästa för ögonen. Man tittade ju faktiskt på den nya organisationen innan jag blev ordförande 2011, inflikar Ödebrink.
Katarina Friberg lyfter också fram de fem verksamhetsplaner som olika arbetsgrupper på gräsrotsnivå tog fram som styrdokument medan Carina Sandberg framhåller de mjuka värdenas betydelse.
– Det kanska allra mest positiva är att lärarna har så bra dialog med eleverna på vägen mot målen i de olika ämnena, säger hon.
– I elevenkäter har vi fått synpunkter från elever som ”lärarna gör mig så nyfiken”. Det berömmet visar att vi gör rätt saker. Mäta betyg går ju, men det är de mjuka värdena som gör att eleverna arbetar bra, med både fokus och kunskaper.
2016 gäller det att leva upp till resultatet från 2015. Utmaningar saknas sannerligen inte de kommande åren.
Carina Sandberg pekar på vikten att behålla den höga kompetensgraden hos lärarna.
– Vi har ju en så hög andel pedagoger med lärarexamen som 96 procent. Den kan bli tuff att behålla när konkurrensen är så hård om pedagogerna. Men vi ser ju på resultatet i Öppna jämförelser vilken betydelsefull roll som lärarna spelar.
Siffran inom parentes avser antalet ämnen.
Stort Grattis och Tack till dessa lärarteam som gjort detta möjligt. Var rädd om dessa pedagoger!
Pelle