”Koll På Pengar” fortsätter

0

 

Miias projekt med Martin Alkemark fortsätter på  Fenix  även nästkommande läsår .
Miias projekt med Martin Alkemark fortsätter på Fenix även nästkommande läsår .

För ett år sedan erbjöd Vaggeryds kommun genom utredaren Miia Anseren medborgarna kostnadsfri hjälp att försöka ordna upp trassliga ekonomiska situationer.
Den satsningen blev så lyckosam att fortsättning följer. Det gör även Miias engagemang på Fenix där hon sedan 2014 ger eleverna grundläggande ekonomisk rådgivning.
Ingen har väl kunnat undgå TV-program som Lyxfällan, Skuldfällan och allt vad de heter.  Från 1 juni i fjol erbjöd Vaggeryds kommun genom utredaren Miia Anserén kostnadsfri hjälp med att försöka ordna upp trassliga ekonomiska situationer.
– Jag har kämpat mycket hårt för att få verksamheten att fungera. Oavsett vem går jag in till 100 procent. Därför känns det riktigt bra när kunder hos mig har uppvisat beteendeförändringar utöver vad jag trodde var möjligt, säger Miia.
Hennes arbetsmetod bygger på engagemang under minst tolv veckor med strikta regler. Det har visat sig fungera bra. Det visar om inte annat vad de som sökt  hjälp anser.
Här kommer två exempel på synpunkter från personer som fått hjälp men valt att vara anonyma:
”Tycker absolut att denna tjänst är nödvändig och behövs för alla med ekonomiska problem”
”Jag har tagit tag i min situation och med ekonomin , lär mig att se helheten på ekonomin, betala av räkningar. Jag tycker att det är en bra service från kommunen, jag är mycket nöjd”.
Miia Anseréns förklaring till de goda resultaten är att  det inte funnits någon ”kvick-fix” i arbetet med kunderna. Hon har  vid den första kundkontakten plockat fram ett trollspö för att understryka att det inte går att trolla.
Kravet på tydlighet med kundens ansvar har fungerat väldigt bra. Det innebär som grundförutsättning att kunderna kommer på bestämda tider och har med sig handlingar och fakturor.
– Ja, det är kunden som ska göra jobbet. Det enda jag kan göra är att ge råd, hjälp och stöd. Jag kan också kontakta fordringsägare när kunden är hos mig, understryker Miia.
– När de gör som vi kommit överens om och ibland till och med kommer med ett leende på läpparna till våra möten vet jag att det har funkar. De få gånger jag har varit tveksam har kunderna faktiskt bett mig väldigt angeläget om hjälp. I sådana fall har trots min tveksamhet tagit emot dem. Vår relation har sedan visat sig fungera riktigt bra.
Rektorn på Fenix, Martin Alkemark är mycket nöjd med det sätt på vilket samarbetet Miia Anserén har utvecklat sig.
– Det bästa betyget på Miias arbete är att det har väckt uppmärksamhet i andra kommuner , säger han.
– Annars är det ju lätt hänt att en skola håller sig inom sina fyra väggar och inte  realiteterna i livet. Vi kan inte lösa allt men förhoppningsvis kan Miias föreläsningar få eleverna  att tänka sig för. Ofta blir föreläsningar av den här slaget ett slags eländes elände. Men Miia har lyckats lätta upp sin presentationer så att där finns plats för skratt och TV-klipp. Hon har förfinat sitt arbete med eleverna under resans gång.
Martin Alkemark understryker de stora skillnaden mellan att vara nybörjare och elev i avgångsklasserna. De går under gymnasieåren  från att lämna barndomen till att vara på väg ut i vuxenlivet, med allt vad det innebär att utsättas för massiv marknadsföring.
– När vi har frågat ungdomar så blir deras svar att de inte tagit några sms-lån. Men det här tabubelagda frågor och jag kan tänka mig att en och annan tagit sådana dyra lån, säger Alkemark.
– Riskerna blir ju med tiden allt större. Om inte annat hoppas vi att Miias föreläsningar kan få dem att bete sig på annat sätt, att de tänker sig för och inte är naiva utan lägger på när telefonförsäljarna ringer, säger Martin Alkemark som ser fram mot utvecklat samarbete nästkommande läsår.

LÄMNA ETT SVAR