E-handeln i Sverige ökade under det första kvartalet med 15 procent i jämförelse med motsvarande period föregående år. För helåret är prognosen 16 procent, vilket ger en total årsomsättning om 58 miljarder kronor. Bygghandeln är den bransch som ökar mest. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2016 som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
E-handeln i Sverige fortsätter sin stadiga tillväxt. I ljuset av ökande satsningar på flerkanalsförsäljning och tillväxt för mobil handel spås tillväxten bli 16 procent för helåret. Bland de branscher som växer mest under första kvartalet märks inredning/möbler, barnartiklar/leksaker och bygghandel. Den sistnämnda ökar mest, med hela 36 procent.
– Bygghandeln växer från låga nivåer, men den höga siffran är ingen tillfällighet eftersom branschen i allmänhet går starkt. Historiskt tog den inte riktigt fart på nätet förrän under förra året, men nu har konsumenterna tydligt insett bekvämligheten och enkelheten med att handla över nätet. Det återstår att se hur det sänkta ROT-avdraget och amorteringskravet påverkar tillväxten på sikt, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Rapporten visar tydligt att konsumentens efterfrågan på leveransalternativ ökar, vilket skapar en tillväxtpotential för många e-handlare. Tre av fyra konsumenter uppger att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras, och knappt hälften (46 procent) uppger att de fick välja hur varan skulle levereras. Var femte e-handelskonsument har avstått köp som en konsekvens av att inte få välja leveransalternativ.
– Skillnaden mellan efterfrågan på leveransalternativ och utbudet hos e-handlarna visar på en stor potential för ökad tillväxt. På samma sätt som valet av betalningssätt blivit en självklar del av e-handeln ska du kunna välja om hur du vill ha din vara levererad – hem, till arbetet eller till ett ombud, säger Carin Blom.
E-barometern i sammanfattning:
- De branscher som ökar mest under perioden: bygghandeln (36%), inredning/möbler (35%) och barnartiklar/leksaker (34%)
- De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (30%) respektive mediaprodukter (30%)
- Tre av fyra konsumenter uppger att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras
- Knappt hälften (46%) uppger att de fick välja hur varan skulle levereras vid sitt senaste köp
- Var femte e-handelskonsument har avstått köp som en konsekvens av att inte få välja leveransalternativ
- Under mars skedde ungefär var fjärde e-handelsköp via mobiltelefonen
- Under perioden fick sex av tio konsumenter sitt senaste e-handelsköp levererat till ett utlämningsställe
- Endast 1 procent av de tillfrågade fick sitt senaste köp hemlevererat på kvällstid