SOS Alarm utvecklar just nu funktioner för att kunna se i stort sett exakt var en hjälpsökande som ringer från sin smarta mobiltelefon befinner sig. En av dessa är AML, Advanced Mobile Location – avancerad mobillokalisering.
När en hjälpsökande ringer 112 skickas automatiskt ett sms med GPS-position till SOS-operatören. Tekniken kan spara värdefull tid i de fall det inte finns en exakt adress, eller när personen som ringer inte känner till den.
— Vid allvarliga olyckor och sjukdomsfall kan det hänga på sekunder att hjälpen kommer fram i tid. Med en bättre mobilpositionering sparar vi ögonblick som kan rädda liv, och därmed i ännu högre grad bidra till ett tryggare Sverige för alla. Den enskildes behov är ytterst vår ledstjärna, säger SOS Alarms vd Maria Khorsand.
— Idag ser SOS-operatören en ungefärlig position baserad på den närmaste mobilmasten, ofta i form av en yta som kan vara flera kilometer i radie. SOS-operatören är sedan beroende av den muntliga information som den hjälpsökande lämnar. Med AML-funktionen får vi istället en GPS-position med en radie på omkring 5-20 meter och kan då snabbt hitta platsen där den hjälpsökande befinner sig. Det innebär att hjälpen i flera fall kan nå fram snabbare än idag, säger Maria Khorsand.
AML-funktionen bygger på programvara i den smarta mobilen och därmed på att mobiltelefontillverkare och/eller leverantörer av operativsystemen deltar. SOS Alarm har övervägande fått positiv respons från övriga aktörer och räknar med att kunna införa AML-funktionen under året.
En kompletterande lösning är mobilpositionering via webblänk. Då skickar SOS-operatören ett sms med en länk till den som ringer, som i sin tur får godkänna att mobilens GPS-position skickas tillbaka till SOS-operatören som då kan se den i sin digitala karta.