Det blev en lång resa för frågan innan politikerna beslöt att höja farten på Södra Parkvägen i Vaggeryd till 60 kilometer i timmen från 1 september förra året. Men i och med beslutet att bygga ut Götarps Hagar kommer man att vara tillbaka där allt började, vid 50 kilometer som högsta tillåtna fart:
Detta har hänt i frågan:
2011 började politikerna i Vaggeryds kommun arbeta med en översyn av hastighetsgränserna i Vaggeryds kommun.
I mars 2015 avgjordes ärendet slutligen och då blev minsta möjliga förändring resultatet av allt utredande:
De gamla fartgränserna baserade på 50 km/timmen skulle fortfarande gälla – bortsett från Södra Parkvägen i Vaggeryd. Av någon anledning verkade alla vara överens om att det ska gå att köra 60 kilometer i timmen där.
Argumentet för farthöjningen på Södra Parkvägen var att den med sin breda vägbana inbjuder till högre fart och att den nu får en hastighetsbegränsning som bättre motsvarar den verkliga farten hos bilisterna på vägen. På vägens södra sida finns dessutom ingen bebyggelse utmed 60-sträckan.
Dessutom skapades en bra genväg söderut mot Skillingaryd från Vaggeryds centrala delar:
Om någon hade argumenterat mot farthöjningen hade man kunnat peka på följande:
• Det är väldigt många gångtrafikanter på Södra Parkvägen.
• Doseringen i kurvan sydost om Dammgatan är tveksam. Vintertid är det ofta väldigt halt där när smältvatten rinner över vägbanan.
• Utfarten från Vallongatan mot Södra Parkvägen sluttar utför. Lurigt vid halka.
Några kommentar från kommentarsfältet i på gamla2016.skillingaryd.nu:
• Efter att ha sett en bil plöja igenom en flock av rådjur håller vi inte ens 50 där :(
• 60kmh? Jag trodde det va 90kmh där…….
• Folk kör redan alldeles för fort på den vägen, det kommer inte gå precis saktare för att man höjer till 60. Istället kommer den sk. marginalen öka till ännu högre hastigheter, om den låg på ca 70km/h innan så kommer den nu förmodligen hamna på 80-90km/h.
• Sträckan är farlig då folk går, springer och cyklar. Man ser ofta barn längs vägen, det finns ingen gångbana och man har på vägen som förare ingen fri sikt med backarna.
Det är kanske trots allt bäst det som nu sker…?
Kunde vara spännande att få en uppföljning på kostnaden för detta meningslösa beslut som inte varade länge?
Hur många personer och hur många timmar har de suttit i möte och ältat detta förslag, känner mej så nöjd när jag vet att mina skattepengar förvaltas så väl?