Den som skärpte sinnena kunde idag genom pauserna i dånet från lastbilstrafiken på riksväg 30 höra ljuv musik strömma ut från Svenarums kyrka. Tanken nästan svindlar men det handlar om toner med sina rötter i det sena 1700-talet. Så lät det faktiskt när Schiölin-orgeln var ny 1798.
Just nu håller Mats Jonsson från Bergenblad & Jonssons Orgelbyggeri AB i Vetlanda nämligen på med de allra sista justeringarna av stämningen, den allra sista finslipningen av tonerna från den gamla men nyrenoverade 1700-talsorgeln i Svenarums kyrka inför veckohelgens återinvigning.
Denna sista justering är så viktig att kyrkogårdspersonalen för någon dag har tvingats ta time out-för gräsklippningen för att inte äventyra precisionen hos Mats Jonsson i hans känsliga arbete. Om någon tycker att gräset har vuxit sig ovanligt högt på den annars extremt välskötta kyrkogården vet ni alltså vad det beror på.
Nio månader efter att den gamla orgeln monterades ned stundar nu återinvigning med biskopsbesök och orgelkonsert av allra högsta klass med organist Gustaf Malmsten från Göteborg.
En av dem som verkligen har brunnit för det omtalade renoveringsprojektet är kyrkogårdsförman Lars Andersson.
– För min högst personliga del känns detta faktiskt lite känslosamt. Jag har levt med talet om Schiölin-orgelns upprustning i 25 år men inte trott att det skulle bli verklighet. Men nu är vi där, konstaterar han.
– Samtidigt blir återinvigningen något av kronan på verket efter kyrkorenoveringen. Nu känns Svenarums kyrka fullt ut renoverad. Allt detta har dessutom skett vid rätt tillfälle eftersom det medförde att riksintressen och myndigheter av olika slag som länsstyrelsen, länsmuseet och stiftet har varit jätteaktiva i projektet.
Men det finns ytterligare en aspekt av det mera känslosamma slaget för Lars Andersson. Hans morfar och morfars far har tidigare trampat orgeln. Det finns faktiskt fortfarande spår i golvet på orgelläktaren bevarade som minner om deras arbete. Nu är det Lars tur att ta vid.
Det finns också all anledning att påpeka att Schiölin-orgeln inte ska bli ett museiföremål. Den ska användas vilken den också mår bra av.
Mats Jonsson konstaterar för sin del att jobbet har följt de uppgjorda planerna och ritningarna. Själva orgeln har varit på plats en tid vilket har gett möjlighet att genomföra de allra sista finjusteringarna extra grundligt.
Det innebär att orgeln låter som den ska göra, alltså 98,5 procent Pehr Schiölin och någon enstaka procent Mats Jonsson.
Hans arbete har genomsyrats av stor respekt för orgelbbyggare Schiölins intentioner. Det handlar alltså inte om en modernisering och försköning.
– Det viktiga är att orgeln gör vad Pehr Schiölin ville att den skulle göra, slår Mats Jonsson fast.