Han förklarar att det på riksplanen är ganska klart vilka parter som är för eller emot banan.
– Sverigedemokratern, Liberalerna och numera också Moderaterna säger just nu nej till en höghastighetsbana.
Kristdemokraterna är mer osäkert, de har inte riktigt deklarerat var de står i frågan än, säger Johan Andersson.
Besöket i Värnamo kom till efter en inbjudan av oppositionsrådet i Värnamo, Ulla Gradeen (s).
– Men sedan jag fick inbjudan har det hänt en del saker, bland annat så har regeringen presenterat den nya infrastrukturpropositionen.
– Dessutom har ju Moderaterna deklarerat att det inte vill satsa på höghastighetsbanan, förklarar Johan Andersson.
Han berättar att regeringen nu arbetar aktivt för att så många partier som möjligt ska ställa sig bakom detta beslut.
På så vis skulle en framgång för Alliansen nästa val inte per automatik innebära att detta beslut rivs upp.
– Klart är att det kommer bli en höghastighetsbana. Men i propositionen sägs det att den ska byggas i den takt ekonomin tillåter. Vi kan alltså inte säga exakt när bygget i Värnamo blir av, säger han.
Han tycker att en placering av en tågterminal på sydsvenska krysset är bra. Framför allt på grund av det geografiska läget, med kopplingen till nuvarande järnvägen och också med anledning av att E4:an passerar nära.
– Men detta är ett beslut som de lokala beslutsfattarna måste ta, förtydligar Johan Andersson.
Ulla Gradeen berättar också att ännu en ny utredning om höghastighetsbanan är klar.
– Den utredningen har kommit fram till att järnvägen förbi Värnamo kommer att byggas på broar.
– Det beror på hur geografin ser ut här. säger hon.
Innan Johan Andersson ska återvända till Östergötland så kommer han också att besöka transportgymnasiet. Dessutom blir det lunch med partivännerna i Värnamo och en träff med kommunens utredare i frågan om höghastighetsbanan.