Övergångsställe föreslås på Storgatan

5

 

Korsningen sedd från Ödestguvägen i östlig riktning.
Korsningen sedd från Ödestuguvägen i östlig riktning.

Sverigedemokraterna har i flera förslag lyft fram olika trafikfrågor. I en motion till kommunfullmäktige föreslår (SD) att ett övergångsställe anläggs i korsningen Ödestuguvägen-Storgatan i Vaggeryd.
Den korsningen har alltid varit hårt trafikerad, numera dock inte på samma sätt som förr om åren då massavedsbilarna från skogarna i nordost passerade här på väg till sulfatfabriken i Götafors. Olyckorna var många.
Idag är denna korsande genomfartstrafik borta på Ödestuguvägen och en bred och fin gång- och cykelbana är anlagd från Hjortsjöskolan. Men det är inte problemfritt för gång- och cykeltrafikanter att från korsningen passera Storgatan på väg vidare österut till bostadsområden eller Idrottsplatsen. Hastigheten på Storgatan är 50 kilometer i timmen, trafiken tät och fort går det…
Förslagsställaren Jan Sjögren pekar på att arbetet med bostäder i kvarteret Tor snart ska börja byggas ut vilket inte kommer att minska trycket på korsningen. Sjögren föreslår därför att markerat övergångsställe anläggs där.
En annan av Sjögrens trafikmotioner kommer upp till behandling när kommunfullmäktige sammanträder på måndag kväll. Hans förslag är att nuvarande felparkeringsavgift höjs från 600 kronor till 900 kronor vid felparkering på handikapparkeringsplats.
Kommunfullmäktige lär dock komma att avslå motionen med hänvisning till den nyligen genomförda dubbleringen av avgiften. Dessutom vill man invänta de erfarenheter av antalet överträdelser när parkeringsövervakningen nu har kommit igång.

korsning-161028-kb1

5 KOMMENTARER

  1. Mycket barn som korsar denna väg till och från skolan. Många barn som bor i området och skulle vara bra med säkrare väg till skolan.

  2. Ett övergångsställe kan inge falsk säkerhet.
    Ser ofta bilar i ”kepsmaffian” som blåser på i över hundra knyck på den sträckan. Sådana förare bryr sig inte om några övergångsställen

  3. Vägen är idag för rak och bred och inbjuder till hög fart, det är med livet som insats man cyklar med barnen på den smala ritade cykelbanan.
    Barnen kör väldigt lätt mot den höga trottoarkanten och tappar balansen/vinglar ut på vägen, bredda cykel och gångvägen ordentligt på samma sätt som utmed Jönköpingsvägen, då blir vägen smalare och även lättare att korsa.
    Gärna i kombination med tydligt uppmärkt/belyst övergångsställe och sänkt hastighet.

LÄMNA ETT SVAR