Persson-fråga om sänkt basfart på rv 30

4

Trafikverket vill sänka hastigheten på riksväg 30 genom Vaggeryds kommun från 90 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen. I en skriftlig fråga till infrastrukturministern Anna Johansson undrar riksdagsledamoten Peter Persson (S) vilka initiativ som tas för att få igång en dialog mellan Trafikverket och de berörda kommunerna.
– Det är inte rimligt att Trafikverket ensidigt kan besluta om förändringar som upplevs som onödiga och försvårande, säger riksdagsledamoten Peter Persson.
Totalt har Trafikverket aviserat hastighetssänkningar på drygt 430 mil. Detta motsvarar drygt 44 procent av de statliga 90-vägarna.
– Min fråga till infrastrukturminister Anna Johansson handlar om att många människor ställer sig frågande till beslutet, inte minst utifrån tider för pendling och att de upplever att vägarna i dag håller en hygglig kapacitet. Samtidigt har jag full förståelse och understödjer naturligtvis trafiksäkerheten och nollvisionen. Jag tycker däremot att det är väsentligt att Trafikverket har ordentliga diskussioner med kommunerna och andra intressenter i frågor om såväl hastighetsökningar och hastighetssänkningar. Det är inte rimligt att Trafikverket ensidigt kan besluta om förändringar som upplevs som onödiga och försvårande, säger riksdagsledamoten Peter Persson från Jönköpings län.
Han uppmanar också berörda kommuner att söka dialog med Trafikverket i frågor som berör respektive kommun.

4 KOMMENTARER

  1. Vänd på frågan.
    Vad kostar det att höja säkerheaten på sträckorna dvs att bygga till vägräcken bredda för avfarter påfarter ta bort farliga dikes hinder , vilt stängsel mm och och när vi ändå är i gång vag kostar det då att bygga om till 100 väg.
    det är bakåtsträvande att sänka till 80 men nollvisionen ska naturligtvis eftersträvas.
    Så vad kostar det att höja säkerheten till 80km säkerhetsnivå vid 90km?

  2. Visar hur viktigt det är med decentralisering av statliga verk och myndigheter, ut på landsbygden så beslutsfattare får uppleva att vägfarande utanför stadsbussarnas verksamhet kan vara annat än rekreation. En pulsåder som Rv30 skulle naturligtvis underhållas och byggas ut till en 100km/h-väg.
    Hur mycket sparar man i underhåll om hastighet sänks till 80 km/h på de 430 milen, fattas pengar i ”förbifart Stockholm”?

LÄMNA ETT SVAR